Skip to main content

16. Pendek Yang Bermakna

Terus melangkah. Ya, aku MESTI terus melangkah!

Catatan-catatan sebelum ini:  [1][2][3][4][5][6][7][8][9][10], [11][12][13][14]
"Jejak-jejak yang kita tinggalkan  akan jadi kenangan. Kehidupan hari ini adalah ingatan pada hari hadapan. Bagaimana kehidupan hari ini, itulah ingatan yang akan ada dalam kotak fikir pada masa hadapan."  |2012|

***

Semester pendek tidak sampai kiraan sepuluh jari sebelum melabuhkan tirainya. Semester pendek selama tujuh minggu yang bersamaan 14 minggu semester biasa. 

Kali ini aku mengambil dua subjek teras : nahu dan sorof. Subjek yang sepatutnya telah dilunaskan pada tahun-tahun awal pengajian. Disebabkan aku suka -ambil-subjek-ikut-sedap-hati ditambah pernah masuk kelas sorof hanya dua minggu dan gagal bagi subjek nahu, aku ambil kembali semester ini.

Kali pertama aku mengambil semester pendek pada 2008 di Pusat Asasi UIAM Nilai bagi empat subjek kemahiran -kitabah, qiraah, istima' dan kalam,- yang penuh warna warni. Diperkenal dengan ustaz Azlan dan ustaz Khalid (beliau suka tersenyum) Semester paling mengujakan yang pernah aku hadiri.

Kali kedua, kerana mengulang tiga subjek. (baca coretanku di sini) Ia menggembirakan aku sebab untuk meminta kami meyediakan power point bagi setiap pelajaran yang akan kami belajar. Aku menjadi pelajar-yang-riang-ria membuatnya ...

Kali ketiga, aku sudah berada di Gombak. aku hanya mengambil satu subjek: Quanic Prophetic Texts bersama ustaz Hanafi. (aku menulis di sini) Masa yang sangat lapang dan kali inilah aku sertai konvoi Palestina, ke Cyberjaya dan lakukan macam-macam perkara bersama teman tersayang. Saya sayang masa itu.

Kali keempat, aku mengambil satu subjek juga : General Lingusitics bersama ustaz Esam Ali yang sangat baik dan suka tersenyum. Dalam kelas beliau hanya berdiri dan mengajar sepanjang pelajaran. Beliau pelajar perubatan yang akhirnya mengajar bahasa. beliau seorang  pakar dalam bidang lingusitics. (catatan di sini)

Inilah kali kelima aku mengikuti semester pendek. Insya Allah kali ini dua subjek yang aku ikuti. Nahu dan Sorof. Nahu bersama ustaz Baqir Yaakub dan Sorof bersama ustaz Yasir. Alhamdulillah. 

Semoga Allah mempermudah segala urusan ahli keluargaku dan teman-temanku tersayang. Sesungguhnya hanya dia Maha Tahu Yang Terbaik.

Insya Allah. Dua minggu kritikal akan jadi saat manis untuk diharung. Kali ketiga berpuasa di bumi UIAM Gombak yang meriah Ramadhan.

Selamat datang, semangat!
Selamat datang malam-malam Ramadhan yang penuh keampunan.
Allah, terimalah puasa kami!



"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub