Skip to main content

29. Mimpi Hadir Ketika Rindu Bertandang

suatu kenangan menjelang hari peperiksaan: 11.4.2011

Semalam dia bermimpikan kawan yang lama tidak berbalas berita. ketawa dan ceria bersama. Cukuplah mimpi mengubat rindu di jiwa.

saat rindu bertandang
banyakkan doa kebaikan pada yang dirindu,
jangan biar rindu merosak jiwa
rindu mendekatkan kita.


kawan dia
seorang berjasa padanya
manakan bisa dilupa,
apakah khabarnya di sana?

kawan dia
banyak mengajar dia perkara
hubungan sesama manusia
yang dia leka
hubungan dengan Pencipta
yang kadang dia lupa.

Dia yang suka menghulur tangan
saat susah melanda.

apakah yang dia buat pada kawannya?

kesalahan dia, semoga sudah termaafkan.
dia manusia khilaf yang banyak salah.
tersalah kerana dosa menambun.

peluang untuk berubah sentiasa terbuka.

menjelang 23 tahun usia dia,
yang entah dapat dirasa atau tidak,
dia mahu kata satu perkara...

dia mungkin manusia jahat,
dia mungkin manusia yang banyak dosa dan khilaf...

dia manusia biasa,
yang mahu bergerak ke depan dan tidak memandang ke belakang.

menjelang 23,
mesti punya manuskrip yang perlu disiapkan.
ayuh bekerja. jangan hanya menulis sahaja.

terbaca dia catatan Ustaz Hasrizal dalam bukunya Transformasi Ramadhan: "penulis yang lebih banyak menulis daripada membaca cepat hilang idea."

Benar sekali.

membaca guru terbaik untuk menulis.

mimpi,
hadirlah berulang kali,
mengubat rindu ini.

semoga Ramadhan ini membawa kebaikan. amin.

jamilah mohd norddin.
uiam

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...