27 May 2010

JALAN-JALAN: KE MDEC, CYBERJAYA

Hati nekad untuk mengikuti lawatan sambil belajar yang dianjurkan Ma'ruf Club ke MDEC.Bas mula bertolak pada 2.30 petang dan sampai kembali di UIAM pada 8.30 malam. Delegasi kami diwakili 5 jejaka dan tidak sampai 20 orang kuntuman mawar harum di taman. Alhamdulillah, kerana aku dapat belajar perkara baru hari + jalan-jalan di Multimedia Universiti + sampai Cyberjaya. Walaupun aku tidak faham sepenuhnya apa yang diterangkan, sekurang-kurangnya ada idea kasar dalam kepala.

Dunia tanpa sempadan hari ini memerlukan kita menajdi celik IT. Namun sebagai pelajar universiti, bukan hanya perlu tahu, tapi berfikir di luar kepompong. Lihat sahaja sudah ramai yang menghasilkan produk sendiri untuk dipasarkan. Dan tugas MDEC sebenarnya adalah untuk membantu golongan ini samada daripada sudut kewangan, kursus, atau tapak dan sebagainya.

Memang IT sememangnya menarik dan memberi faedah yang besar dalam dunia hari ini. Mengapa? Sebab hari ini semua orang mahu cepat. Maka, teknologi yang ada membantu untuk kita bertindak lebih pantas dengan segala inovasi yang dibangunkan.

Kami dibentangkan dengan contoh inovasi berasaskan IT yang sudah dijalankan samada di sekolah, perkampungan orang asli, perladangan juga perbankan...

Ya, setiap perkara ada pro dan kontranya, namun tidak salah jika mereka yang pandai IT memanfaatkannya untuk memandaikan orang Islam. Sememangnya kita perlukan satu medium untuk mendidik umat yang makin terdedah dengan keburukan. Kita mahukan para bijak IT yang cuba membangunkan perisian yang membantu orang memahami dan mengetahui indahnya Islam.

Peluang sebenarnya terbuka luas di depan kita. Jika kalian berminat dengan IT dan punya kecenderungan, mari kita fikirkan sesuaatu yang besar. Sesuatu yang dapat membantu umat. Bukan merosakkan mereka dengan sesuatu yang tidak memberi manfaat.

Wah, hari ini dapat tengok inkubator yang menempatkan java, microsoft.. teruja dapat tahu!!!

Ya, perjalanan hari ini sedikit sebanyak membuat aku terfikir, sebenarnya aku berminatkah dengan dunia IT? Dapatkah aku bersabar jika ditakdirkan aku menjadi pelajar ICT? Aku teringat kata-kata puan tadi, untuk jadi programmer kena minat dan sabar.

Ya, jika minat semua jadi!!!

1 comment:

terry bogart said...

yup..jauh bjalan..luas pemandangan..