Skip to main content

19. hadirnya mereka bukan sementara


Sudah hampir lima tahun kelanaku di bumi Kuala Lumpur. Petaling Jaya - Nilai - Gombak. Sedikit sebanyak warna kota ini terakam dalam minda. Menjadi pemerhati perlukan dua mata -mata zahir, dan mata hadir- untuk melihat setiap yang dipandang mata.

Benar. Tidak perlu kamera canggih untuk merakam catatan perjalanan dalam diri sendir. Cukuplah punya sekeping hati yang masih hidup, dan kita mampu melihat sesuatu dengan pandangan tersendiri. 

Sela perjalanan selama lima tahun, Allah temukan aku sahabat-sahabat yang sekali mereka sentuh hati ini, ikatan itu melekat di hati. Perpisahan yang terjadi, tidak bermakna nama mereka hilang di hati. Hanya sekali mereka menyentuh hati dengan baik akhlah dan budi, aku malu pada kejahilan diri sendiri.

Aku tidak pernah memberi apa-apa kepada orang lain. Terlalu beza rasa orang yang banyak menerima dan mereka yang banyak memberi. Bahagia itu pada yang suka memberi. sedang aku gembira menerima.

Ya Allah, peliharalah mereka yang pernah hadir dalam hidup aku. Aku sedar, tidaklah aku menjaga persahabatan yang terbina dengan baik. Ya, aku sering gagal dalam menguntum ikatan persahabatan. Persahabatan yang akhirnya aku calarkan dengan tidak santunnya diriku.

Rindu
lantunkan pada doa.
suatu hari,
kita bersatu jua.

Comments

Aimi Syahirah said…
Kak Jamilah.
Saya blog reader akak.
Saya nak akak notice saya ada, membaca!

Sudi sambut salam perkenalan saya?
:')
Aimi Syahirah,

terima kasih singgah di teratak maya akak. :)

Semoga dapat sesuatu..

:)

Akak sudah menyambut salam persahabatan.. :) Gembira dapat kenal kamul

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub