03 August 2012

17. kecintaan-kecintaan kecil



catatan sebelum ini:  [1][2][3][4][5][6][7][8][9][10], [11][12][13] 

Pen berwarna-warni, highlighter, pen magik, krayon, pensel, pen gel - pendek kata yang dipanggil pen dan seangkatan dengannya -alat tulis- saya suka. Jika ke kedai buku, walau sebatang pasti akan dibeli jua. Saya perasan sejak sekolah rendah suka membeli pen berwarna warni, pemadam, pengasah pensil, buku catatan kecil dan alat tulis di kedai buku. Tugas menjaga kedai buku saya gunakan juga untuk membeli alat tulis. Sangat gembiran melihat warna warni pen. Ceria. Dan sekarang anak saudaraku sendiri menyukai perkara sama. Belikan pemadam untuk adik-adik, beli alat tulis ... 

Langit. Sky. Pandang langit nan biru tidak meresahkan. Suatu masa saya ada kegilaan merakam langit dan awan yang sentiasa berubah bentuknya. ada masalah, lihat langit, terasa masih jauh kembara yang akan kita tempuh, jangan asyik melihat masa lepas. Okey. awan dan langit. Dua subjek yang saya cinta. Langit pagi, langit tengahari, langit petang, langit senja ... Cantik di mata lekat di hati. Subhanallah.

beberapa kali saya ditegur teman sebab selalu berjalan sendirian. Memang zaman ini macam-macam boleh berlaku. Insya allah, selagi dapat dijaga diri dan yakin Allah ada menjaga, saya tidak perlu risau berkembara. Segan mahu meminta orang lain temankan, khuatir mengganggu aktiviti harian mereka. Ada yag mengajak saya berjalan-jalan, laju sahaja saya menerima. Berjalan, melihat, mentafsir. Lamanya tidak berjalan-jalan. Rindu masa itu. :) Semoga baik-baik, sayang.

Saya suka berangan. Saya suka menanam impian untuk diri sendiri. Semuanya tidak berlaku jika Allah tidak izinkan. Apa sahaja yang berlaku adalah kehendak--Nya jua. Dia Maha Tahu yang terbaik. Puisi? Saya suka membaca puisi. :)



"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

No comments: