Skip to main content

Durrah Nur Aqilah: monolog kata tidak terkata


Bismillahirrahmanirrahim.

Aku sekarang sering kematian kata kala berbicara. Sedari dahulu hingga hari ini akhirnya aku masih mengulang perangai yang sama da tidak berubah. Sampai satu ketika aku menangis disebabkan apa yang aku lakukan oleh sendiri. Kerana hal yang kecil, air mata itu boleh menganak  sungai.

Adakah aku tidak bersyukur dengan apa yang Allah berikan?

Allah berikan keluarga yang baik, guru yang baik, teman yang baik..

Semuanya berjalan lancar  dan aku bebas bergerak ke mana yang saya suka. Tetapi aku sering tewas dengan diri sendiri.

Ini kisah aku dan seorang pensyarah. Disebabkan masalah yang aku reka, aku diminta ke bilik beliau. Beliau yang aku namakan sebagai puan Y

"Assalamualaikum..." Aku mengetuk pintu biliknya tiga kali.

Lalu beliau menjemput aku masuk.

Aku diminta duduk dan diajukan soalan mengapa aku sering ponteng kelasnya?

Mengapa aku tidak ada pencapaian yang baik dalam pelajaran?

Mengapa aku larikan diri tanpa sebarang pesanan?

Mengapa?

Mengapa?

Mengapa?

Aku diam. Menjawab hanya ketika ditanya. Sedang dalam diri berlaku amukan yang snagat kuat. Aku seperti mahu keluar daripada bilik itu sekarang juga. Bilik yang disejukkan oleh pendingin hawa aku rasakan sangat panas. Berpeluh dalam sejuk.

"Saya mahu...."

"WHAT???" Suara puan Y meninggi tiba-tiba. Aku tunduk. Tanpa sedar air mata membasahi pipi.

Titik terlemah aku apabila ada yang meninggikan suara dan mara-marah. Aku jadi sedih. Hati aku akan kecamuk sendiri. Air mata akan layu menuruni pipi. Cuba aku tahan, namun ia tidak mahu berhenti.

Puan Y berkata yang aku perlu berjuang hingga ke titik akhir. Satu tahun setengah tidak lama. Aku bukan tidak boleh teruskan pengajian hanya aku yang tidak kuat melawan perasaan sendiri. Lalu semua tentang aku terungkit pada hari itu. Tentang pelajaran, keluarga, masalah..

Aku terasa seperti dikaunseling.

Katanya aku perlu bermula kembali.

Ingat ayah.

Ingat keluarga.

Ingat yang nanti tiada siapa yang mahu menyara pengajian kamu.

Ah, saya yang jadi serabut.

Secara jujur aku mengangguk sahaja pada hari itu. Sungguh aku diam sahaja depan puan Y tanpa mempertahankan keputusan.

Aku tarik semula keputusan....

***
 Kata orang jika solat sempurna, sempurnalah yang lain-lain. Solat aku tentu pincang, kerana itu hati sering bolak balik.

Jika ada yang bertanya, kadang senang aku bercerita apa sahaja walaupun ia membuka kelemahan. Kadang aku seakan mahu sembunyikan semuanya..


"Sebaik mana sekalipun seseorang, pasti ada titik kelemahannya kerana kita manusia biasa. Kerana itu peranan sahabat adalah untuk menguatkan. Sahabat yang saya mahukan ialah sahabat yang sama jantina sahaja, kerana saya hanya impikan percintaan selepas pernikahan. Saya tidak mahu anak saya kelak bercinta sebelum bernikah maka saya perlu bercinta usai pernikahan. Masih ramai sahabat yang sama jantina kita selain mereka yang lawan jantina. Saya tidak menolak fitrah bercinta namun semoga cinta tidak membawa kita ke neraka. Namakanlah ia cinta islami atau apa.. Ya Allah, janganlah aku diuji dengan cinta sebelum pernikahan. Amin. Peliharalah sahabat-sahabatku dan saudara seagamaku daripada cinta yang bukan pada masanya. Amin." -Ini pesanan untuk saya, diri saya dan kamu.

Durrah Nur Aqilah.
18.3.2011

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub