Skip to main content

monolog (bahagian 1)

Kata-kata yang terungkap dalam kehidupan seharian boleh menjadi madu mengubat penyakit dan mungkin juga racun memusnahkan seluruh kehidupan. Aku selalu mendengar orang kata. "be positif!" Oh, aku tidak nafikan yang kata-kata punya kuasa yang menjadikan seseorang makin lemah atau makin bangkit membina semangat dan merubah diri. Jika tidak, mana mungkin kerana kejian seseorang, makin jatuh semangat manusia ini untuk kembali berubah daripada kejahilan kepada mencintai ilmu. Kerana kata-kata juga bisa memujuk seorang untuk kembali. Benar hidayah milik Allah, namun adakah telah aku cari hidayah itu? Atau hanya duduk dan menanti?

Senang untuk bercerita. Mudah untuk berkata apa sahaja, juga tidak payah memujuk diri dengan seribu janji manis dan kata-kata supaya diri kembali bangkit. Namun yang paling utama batang tubuh perlu ada 'KEYAKINAN' untuk mengotakan apa yang dipercaya. Jangan hanya asyik berangan itu ini namun akhirnya apabila semangat mati, jasad tidak bergerak lagi. Hanya duduk bagai mayat hidup menanti untuk dikebumi! Jangan begitu! Bangkitlah! semangat yang datang walau hanya seketika jangan kau campak jauh-jauh. Benamkan ia dalam diri. Mungkin aku masih lambat sampai ke hujung, namun jangan sekali berhenti.


Pada kata-kata yang terucap, berhati-hatilah wahai diri. Kerana sesungguhnya ia bukannya seperti sampan yang boleh diundur semula andai terlajak haluan. Bukan ketika dalam perjalanan yang boleh dicari jalan untuk kembali. Sekali ia terluncur, baik atau buruk, terimalah akibatnya. Hanya perlu ada berani dalam diri dan jangan sekali putus asa. Sesungguhnya Allah suka melihat usaha hamba-Nya bukan natijah.

ITD.
22.3.2011@2.43p.m

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub