Skip to main content

@Rumah Titian Kaseh.


Alkisahnya Ahad yang lalu saya dan kak Lu'lu' (teman sekelas parenting) telah mengambil keputusan untuk sama-sama ke Rumah Titian Kaseh. Setelah menelefon pada hari Khamis yang laly kami memulakan perjalanan pada 10.45 pagi.

Menaiki bas 91 ke Kuala Lumpur, kami berhenti berdekatan Hospital Tawakal dan menapak sampai ke Rumah Titian Kasih yang letaknya tidak jauh daripada Taman Tasik Titiwangsa. Mengambil masa juga untuk mencari dalam terik matahari yang memancar, hingga akhirnya kami bertemu rumah terebut.

Walaupun tidak banyak data dapat dikumpul, penceritaan seorang Ibu (saya lupa namanya) banyak memberi pengajaran...

Secebis catatan yang masih lekat dalam ingatan...

Rumah Titian kasih dibina dengan wang gaji Mak Pah (pengasas rumah Titian Kasih) yang bekerja sebagai jururawat. Wang gajinya digunakan untuk membangunkan rumah ini tanpa berkira. Kami percaya setiap anak ada rezekinya. Rumah ini tidak dibantu oleh dana kerajaan namun kami ambil inisiatif menjual nasih lemak, menjahit manik dan baju, catering dan kedai makan bagi menjana kewangan. Kita mahu bantu orang Islam, orang Melayu. Mereka ini bakal pemimpin. Jika ditanya anak ini apa cita-cita mereka, katanya mahu jadi doktor, cikgu (ibu ini menitiskan air mata).. mereka punya impian yang tinggi. Namun kenapa disebabkan masalah yang dicipta oleh ibu bapa menjadikan anak-anak ini terpinggir. Ada anak di sini pernah makan puntung rokok.. sebab anak menagih.. Ada yang hampir masuk Kristian.

Salah siapakah mereka terbiar?

Kami pernah disoal mengapa membina rumah ini di bandar bukan di kampung? Untuk apa dibina di kampung sedangkan masyarakat kampung walaupun miskin mereka dapat berdikari namun di bandar anak ramai yang terabai.. Cari makan sendiri sebab ibu ayah bercerai dan kahwin lain..

Kami mementingkan soal agama. Kebersamaan. Anak-anak dididik untuk saling menyayangi dan dijaga seperti di rumah.

Ada satu cerita tentang seorang pekerja di sini yang sakit barah Payudara... Setiap malam anak-anak ini bangun solat hajat untuk beliau dan dengan izin Allah ia sembuh.

Anak-anak itu tidak bersalah..

Itulah sedikit yang saya ingat tentang apa yang dibicarakan oleh Ibu. Melihat anak-anak di sini, mereka terasa lebih mulia daripada diri saya sendiri yang berada di luar. Mereka tahu menghargai.. Mereka belajar menyayangi.. Ada seorang anak kecil ini, menurut Mak Pah, diambil daripada IJN dan menghidap sakit jantung berlubang. Ada anak yang lahir di sini.

Kasihan sebenarnya melihat anak-anak itu. Mereka pasti inginkan belaian kasih ibu ayah, namun hanya ada penjaga di sisi mereka.

Kisah Mak Pah dan anak-anak ini kisah realiti. Seorang ibu yang meninggalkan kerjaya sebagai jururawat dan membuka rumah perlindungan (ada ibu tunggal, Orang kurang upaya dan anak-anak yatim yang ditempatkan di rumah yang berasingan)

Ia pelajaran yang tidak pernah dan tidak akan diajar dalam silibus.

Saya belajar yang sangat benar bahawa mereka yang mengasihi anak yatim akan dilimpahkan barakah. Rezeki mereka sentiasa cukup walaupun tiada dana tetap. Jika difikir logik akal, bagaimana mahu menampung semua belanja, namun Allah Maha Kaya..

Sungguh benarlah Allah itu Sangat Kaya..

Allua'lam..

*Pihak Rumah Titian Kaseh sangat mengalu-alukan mereka yang mahu ke sana dan mengajar fardu Ain terutamanya kepada anak-anak ini. Biar kalaupun mereka tidak belajar tinggi mereka tahu asas agama.

Ini alamat rumah tersebut:
Rumah Titian Kasih (Pusat Jagaan Anak Ibu Tunggal & Anak Yatim)
RTK No.15 Jalan Persiaran Titiwangsa
Taman Tasik Titiwangsa
53200 Kuala Lumpur


Facebook: http://www.facebook.com/pages/Rumah-Titian-Kaseh/109138682031
Blog: http://rumahtitiankasih.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...