Skip to main content

Durrah Nur Aqilah: Takdir Allah Terindah




Grass Typewriter by ~supertim
Berulang kali ayat itu bergema dalam diri. Acapkali ayat itu menjelma dalam diri. Berusaha melawan kata-kata dalam diri sendiri supaya mudah untuk menerima kenyataan. Siapakah yang lebih memahami dirinya melainkan diri sendiri.

Pecah empangan yang ditahan sedari tadi. Aku pejamkan mata. Rapat-rapat. Kejadian minggu lalu hadir dalam ingatan.

"Lu'luah, saya mahu tukar universiti. Saya tidak tahan berada di sini. Universiti bagus tetapi saya langsung tidak berubah." 

"Terpulanglah. Itu keputusan kamu. Siapalah saya untuk membantah apa yang kamu mahu lakukan. Diri kamu yang menanggung akibatnya."

Selesai di situ sahaja perbualan mereka. Masing-masing angkat kaki untuk pulang ke mahalah. Lalu persoalan itu seakan ternoktah di situ.

Namun dalam fikiran aku itu bukanlah suatu mainan perasaan atau sekadar cakap-cakap. Serius aku mahu melakukannya. Namun sayangnya pada universiti ini mengatasi keinginan hati.

Malam itu sunyi. Jam dua pagi. Air mata tumpah lagi membasahisejadah. Diluahkan kepada Allah segala perasaan. Dicurahkan semua isi hati yang seakan hilang semua perasaan. Lantas selesai solat witir, aku meletakkan kepala di atas bantal.

Bayangan putih menghampiri. Sekujur tubuh memandang sayu wajahku. Mukanya beriak kesedihan.

"Mak?" Aku bersuara sendiri.

Lalu aku terjaga. Berpeluh. Mengapa bayangan arwah ibu hadir dalam mimpinya. Adakah keputusan ini sebenarnya satu kesalahan? Lalu aku membuat pilihan lain.

Biarlah aku terus berada dalam universiti ini, namun tekad belum berubah. Mahu menukar jurusan lain. Selang seminggu, semua urusan selesai.

"Durrah tak sayang ayah? Mengapa Durrah lakukan ini pada ayah? Apa salah ayah sampai Durrah rahsiakan semuanya daripada pengetahuan ayah."

Malam itu aku bermimpi ayah yang berada di kampung. Ayah tidak mahu aku menukar jurusan.

***

Ya Allah, dahulu aku selalu menanam angan-angan untuk belajar bahasa Arab dan cuba untuk memahami kalam-Mu. Lalu, Engkau makbulkan ia dengan aku mendapat tawaran belajar dalam bidang ini. Lalu, setelah beberapa tahun, aku seakan jemu dan mahu berpatah balik. Sesungguhnya tekad akulah yang belum jitu. Sesungguhnya YA Allah, inilah keputusan terbaik untukku. Moga selepas ini tidaklah hati ini dirasuk bisikan jahat itu lagi...

Kasihan ayah berkorban semuanya,
Kasihan kakak mengeluar belanja,
Kasihan sahabat menahan telinga..


Ya Allah, seseungguhnya aku sudah menyusahkan ramai orang. Aku telah menyebabkan ramai pihak terlibat hanya kerana seorang aku...


Terima kasih Ya Allah dengan jawapan ini... Inilah jalanku.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub