Skip to main content

coretan jari kiri dan kanan




Selagi matahari terpancar, ada harapan sebenarnya...
TANGAN KANAN.

Semalam aku berkesempatan ke Rumah Titian Kasih yang letaknya di Titiwangsa, namun aku memerlukan masa yang agak panjang untuk menceritakan pengalaman itu. Ia sebuah perkongsian yang sangat manis tentang seorang insan yang sanggup berkorban untuk membantu anak bangsa sendiri.

Subhanallah...

nanti saya  akan sediakan satu entri tentang pengalaman itu

=)


TANGAN KIRI

Tentang hati. Tentang hati yang belum sembuh sepenuhnya. Bukan hati saya, namun hati dia. Dia yang ada dekat dengan saya. Masih diulang dan ulang salah yang sama. Masih diam dia seperti sediakala. Kadang saya jadi bosan bicara dengan dia apabila yang dijawab hanyalah sunyi, anggukan, gelengan atau tidak tahu. Saya sudah bosan dengan manusia itu. Hanya memikirkan perihal diri dia tanpa mahu ambil tahu tentang orang lain.

lemas.

Betul dan sangat setuju kenyataan bahawa hati yang baik akan membentuk peribadi yang terbaik. Dia bukan begitu. Dia manusia jahat yang amalnya tidak konsisten. Dia hanya fikirkan tentang dia tanpa hiraukan orang lain hatta ayah bonda, Dia bukan anak yang baik, sahabat yang baik, tuan yang baik untuk diri sendiri.

Hari ini, perasaan itu dia tidak dapat kawal. Lalu dia bercerita pada saya.

"Kamu, hari ini saya tidak ke kelas lagi. Saya sudah janji dengan cikgu untuk tidak ponteng. Namun hari ini saya gagal. Saya gagal untuk mengawal diri sendiri. =( Ada ketika sampai saya rasa sayalah manusia yang sangat tidak bertanggungjawab sebab saya selalu khianat. Kalau kamu belum buat jahat, usah dimulakan. Walaupun ia hanya ponteng kelas. Itu khianat. Dan saya sedar dan sangat tahu ia tidak baik. Namun apabila perasaan itu datang, say amenjadi pengikut. Ada ketika saya takut dengan diri sendiri.

Takut. Saya sentiasa takut dengan bayangan diri sendiri. Sekali saya diketuk, saya sedar dan bangun namun saya kecundang kembali. Saya terasa seperti ia di bawah kawalan, sedang saya mengikut nafsu.

Saya tidak baik... "

Kata-katanya diucap dalam sedar. Saya tahu dan sedar perkara itu. Namun bagaimana saya dapat bantu dia kerana hanya dia yang dapat membangunkan diri sendiri.

Bermula dengan pembinaan dalaman yang terserlah di luar.

Sekian, terima kasih.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub