Skip to main content

Usah Pergi Selagi Tidak Sampai Masa

Tempat: Qamar Cinta 1-1 Safiyyah IIUm
Masa: 20:09-20:20
Tarikh: 5 Syaaban 1432
jamilahcakapsikit: menulis mengikut aliran jemari yang menari pada papan kekunci.
Lagu yang mengiringi Penulisan: PERGI-Aizat

Bukan mudah mahu menduga sekeping hati. Hati sendiri kadang tidak terurus dan terbiar, apatah lagi mahu menjaga hati orang lain.-ayah, mak, kakak-kakak, sahabat, adik, mak cik pak cik, teman- Dapatkah aku buat-buat tidak kisah dengan detik kata hati yang kadang merindukan suasana lama. Sebentar lagi mahu menafikan kata hati yang bahagia dan ketawa mengenangkan sebuah kisah. Kemudian hati menangis sendiri terkenang dosa silam dan kesalahan pada mereka. Ah, hati adalah sebuah bekas yang cepat berbolak-balik.. 

Allahumma sabbit qalbi 'ala di nik, wa taatik, wa husni ibadatik...

Allah, Engkau pemilik sekeping hati milik aku dan mereka. Engkau penguat hati aku dan mereka. Dan hati masih kejap di sana walaupun jasad aku berkecai separuh nyawa hilang diterbangkan angin kenangan yang kejam menjadi pukulan ribut yang memusnahkan segala harapan yang mahu aku bina. Sesekali hati berkata yang aku perlu kembali kepada satu vakum masa lalu, namun jasad berkata tidak. Aku sudah menutup satu ruang.

Hati aku sudah kubawa bersama jasad yang berkecai itu. Biarlah sebahagian jasad yang ada terus berjuang dalam sebuah kehidupan yang bakal tamat ke hujung. Aku bakal mati pada masa yang sudah Allah tentukan. Saat aku tidak mungkin dapat meminta maaf kepada orang yang aku buat salah, hutang aku tergantung pada yang belum aku bayar, umpatan dan kata-kata yang tidak baik kepada pensyarah akan terus kekal begitu...

Allah, tidak selesai jika menghitung dosa... Kerana itulah jasad yang sebahagia itu masih berfungsi.. memberi peluang kepada diri untuk menebus kesalahan. Namun kamu sudah lari daripada derah itu....

Kamu pergi meninggalkan satu peluang yang hanya sekali datang. Kamu sia-siakan satu petunjuk yang Dia lorongkan...

Ah, aku belum kuat!

Wahai diri, bertahan untuk suatu tenmpoh. Suatu ketetapan tetap berlaku dan akan kau hadapi apabila tiba masanya.

Allah, lapangkan dadaku untuk menuntut ilmu Dunia dan Akhirat.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub