Skip to main content

"maaf, anda tidak layak menderma"

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

Alkisahnya seorang gadis bernama ... mahu menderma darah. Sudah lama juga sejak 2012 dia menyimpan hasrat menderma darah kali ketiga. Dan di SHAS Mosque IIUM sedang berlangsung program derma darah. Berkobar-kobarlah dia si gadis yang bernama ... itu mahu mendermakan darah kepada tabung darah negara selain diberi darah kepada sang nyamuk.

empat belas febuari dua ribu dua belas.

Seawal 8.40 pagi, dia sudah mengatur langkah ke tempat berlangsungnya derma darah. Apabila dilihat tiada orang dan kaunter baru dibuka, dia berpatah semula dalam hujan ke mahalah. Hatinya meronta mahu menderma darah walaupun tidak tahu berat badan terkininya. Almaklumlah, berat minimum menderma darah 45 kg. Sebelum ini, walaupun beratnya 46 kg, lulus untuk menderma darah. Ah, tidak salah mencuba. Itu kata dia.

Lalu, borang diisi dengan tangan terketar. Melihat orang lain sudah berada di kerusi menderma darah. Ada kata-kata:

"Sekeping kuih, roti, oat tidak cukup untuk menderma darah. Sila makan makanan berat."

Tambah pegawai di situ, tak cukup makan biskut, nanti pengsan.

Dia terus mengisi borang dan ke kaunter seterusnya...

Berat berapa?

Dia ke penimbang yang disediakan.

Jarum penimbang di angka 44.

Alamak, satu kilogram untuk capai berat minimum.

"Adik, tak cukup ni. Balik tambah berat lagi."

Terasa kaca terhempas ke lantai. Harapan yang berbunga dalam diri layu. Dia tunduk dan hanya pandang sekilas kakak yang baik itu. Dia terus berjalan sambil mengerling mereka yang sedang menderma darah. Ah, bila lagi dapat merasa saat itu?


Kepada gadis itu, tambahkan berat badan jika mahu menderma ya.

:D

Comments

Tetamu Istimewa said…
Mulianya hati hamba Allah itu.

*Nak tanya, Jamilah dah beli dan baca kumpulan puisi Cenderahati Kasih kan? Bagaimana? Saya berkali-kali juga hendak membeli, tapi seperti belum ada daya tarikan yang kuat.
* Ya, saya sudah membaca Cenderahati Kasih. Pendapat peribadi, tidak rugi jika tidak membelinya. Jujur, saya membeli disebabkan nama pengarang. Setelah selesai membaca, saya melihat ia sebagai sebuah catatan peribadi. Pengarang sendiri sudah menuliskan yang ia sajak yang ditulis sejak perkenalan beliau dengan suami sehingga mereka bernikah. Jujur, saya sedikit kecewa dengan naskah ini. (jika dapat saya katakan begitu). Ini hanya pandangan kecil seorang pembaca...

Disebabkan buku ini sudah berada di pasaran, rasanya tidak salah jika pembaca memberikan pandangan usai membaca buku itu kan?
Tetamu Istimewa said…
Itulah yang saya risau tentang manuskrip kumpulan cerpen saya itu.
Saya khuatir adakah layak untuk cerpen saya itu dibukukan. Dan kalaupun telah lulus untuk diterbitkan, adakah memuaskan dan layak untuk dikatakan "buku".
Tetamu Istimewa,

Yang terbaik untuk kumpulan cerpen itu.Memang tidak boleh dipuaskan semua khalayak, sebab setiap pembaca berbeza citarasa. Menanti kelahiran kumpulan cerpen itu.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك