Skip to main content

Nian Hati Salsabila

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

Sehari suntuk selepas pertama kali aku pegang buku ini, dihabiskan dengan membaca Nian Hati Salsabila. Ia novel yang sarat dengan terbiah dan ditulis oleh Ustaz Zahiruddin Zabidi. Seorang penulis prolifik yang banyak artikelnya di majalah-majalah tempatan dan telah menghasilkan banyak buku. Ini novel pertama beliau saya kira.

Pengalaman seorang yang bekerja sebagai jururawat. Ceritanya bermula Naurah Salsabila, nama watak utama yang bertukar sekolah ke Tanah Rata Cameron Highland dan bertemu Ustazah Humaira. Seputar kehidupan Naurah (nama panggilan watak utama dalam ini walaupun tajuknya Salsabila) sejak sekolah menengah hingga alam pekerjaan. Ustazah Humaira adalah murabbi yang menyuntik semangat Naurah.

Kuat berpegang kepada prinsip dan tidak mahu ber'couple' selagi belum masa. Saat melihat teman-temannya sudah berkahwin dan punya anak, rasa itu hadir dalam dirinya. Lumrah seorang gadis. :)

Mungkin bagi aku, pengalaman beliau di hospital sebagai jururawat boleh diceritakan lebih terperinci, atau sebenarnya tujuan utama pengarang mahu menceritaka sisi tarbiah yang dilalui Naurah Salsabila. Naurah ada perjuangan. Kerjaya jururawat menjadi ladang pahala.

Novel ini harus dibaca mereka yang 'bekerja' dalam bidang tarbiah dan dakwah. Pengalaman yang mencetus senyum, cerita "GAS" "Akhawat" "Ahli Parlimen Lembah Pantai" cepat sahaja pembaca menangkap cerita sebenarnya.

Nian Hati Salsabila, semoga ada sambungannya. 

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك