Skip to main content

Tamat & Bermula


20 Julai 2012.

Sepurnama daripada hari ini genaplah kembara 23 tahun sebagai kelana di bumi nan luas ini. Bak kata ustaz, 20-an ini sudah melalui 1/3 daripada kehidupan. 1/3 itu banyak bahaginya. Bagaimana, apakah dan adakah tertunai takfilan yang tertanggung pada bahu?

*ada keinginan saya mahu menulis 30 kisah menjelang 20 Ogos 2012.*

Hari ini tamatlah dan booth P3 sudah selamat melabuhkan tirainya.  Seminggu terlalu pantas dalam semester pendek dan saya amat cinta  pada semester pendek ini. Lebih bermakna dibanding semester panjang yang ada banyak masa untuk berangan. titik.

1 Ramadhan 1433,
Selamat datang kekasih bernama Ramadhan
Terbukalah pintu kerahmatan seluasnya,
tinggal diri, sediakan diri menempuh keindahannya.

Bukan fikir juadah berbuka sahaja.

*pesan buat diri*

Sorof. Setelah dua kali membentangkan tajuk yang berlainan, hilanglah debar di dada. Hanya Allah tahu gentaran tangan ketika saya ditugaskan membentang tajuk 'hamzah' Khamis yang lalu. menulis dengan tangan tergerak dan tulisan membesar pada mulanya dan makin mengecil. =) Tidak sesuai mahu menulis di papan tulis.

Bermulalah persediaan 'projek' nahu 1. Wah.wah.wah. 20 markah ustaz peruntukkan untuk projek belajar nahu ini. Bagaimana mahu menarik orang minat dengan apa yang dibentang dan ia untuk dibentangkan dalam kelas. Ceritakan pengalaman sepanjang menyudahkan 'projek' dan bukannya isi. CABARAN!

peperiksaan akhir pada 13 Ogos dan 14 Ogos 2012.

Sekian, catatan kali ini.

:)

*terasa tulisan kembali berbentuk jurnal seprti saya di matrik. Tidak mengapalah. Saya lebih selesa di sini. Biarkan ia mewakili diri saya bercerita tentang apa yang mahu saya ceritakan.

*Seronok buka booth. Boleh senyum banyak-banyak. Lihat gelagat orang. -cari watak untuk cerita. =)

*Ramadhan kareem.

Wassalam.

yang menulis,
Jamilah Mohd Norddin
Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab & kesusasteraan, 2014, insya Allah.

Comments

Tetamu Istimewa said…
Salam Ramadan al Mubarak.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك