Skip to main content

cakap-cakap tentang bahasa Arab II.


Keluar daripada kelas Sorof hari ini, saya menyedari satu perkara. Saya tidak perlu takut dengan nahu dan sorof. selama ini, tiga tahun saya menyimpan rasa TIDAK SUKA itu dan menzahirkannya. Semester pendek adalah hari-hari indah pengajian saya. Selalu begitu. Semester pendek kali ini saya belajar mendekati sorof dan nahu. Menyemai cinta pada sorof dan nahu.

PADAM PERKATAAN TAKUT.
BAHASA ARAB MENGHIDUPKAN AKAL FIKIR, BUKAN SESUATU YANG MENAKUTKAN!

Nahu dan sorof mengajar bacaan yang betul.Baris salah membawa kepada bacaan yang salah.

Aku selalu dan masih menganggap nahu dan sorof bak matematik! Ustaz membetulkan sangkaan saya hari ini.

"bahasa bukannya seperti matematik yang semua boleh ikut formula. Kira dapat jawapan. Bahasa lebih dalam daripada itu. Indahnya bahasa."

Bebaskan dirimu daripada kata tidak suka.

Ya. Saya cinta Nahu dan Sorof.

:) belajar mencintai nahu dan sorof.

apa yang kita fikir itulah yang kita dapat.

Ya, semester ini saya bersama-sama junior. Mereka mengajar saya banyak perkara. Saya pelajar paling diam, mereka aktif. Saya berkongsi rasa, semangat mereka belajar. Mereka muda. Sangat muda berbanding saya yang sudah 23 tahun.

Ada hikmahnya atas segala yang terjadi. Hidup hari ini, bukan mengenang semalam.

Belajar positifkan diri sendiri. Elakkan perkataan 'jahat', 'tak mahu', malas' dan seangkatan dengannya.

Bahasa Arab. Luasnya kosa kata sehingga satu kata punya banyak mana. Baris bertukar, makna berbeza. Salah bacaan, salah maknanya. Bahasa Arab. Allah jaga sehingga Hari Akhirat.
:selamat datang, Ramadhan, bulan sejuta rahmat:

Jamilah Mohd Norddin.
Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab dan Kesusasteraan, 2014. Insya Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub