Skip to main content

cakap-cakap tentang bahasa arab 1


"kamu belajar bahasa Arab kerana Allah atau kerana wang?" Dalam kelas nahu bertarikh 16 Julai 2012, ustaz Bakhir melontarkan soalan yang perlu dijawab diri sendiri.

"Nanti, di Akhirat Allah tanya, kamu belajar bahasa Arab, tetapi mengapa ia tidak membantumu dekatkan diri kepada Allah."

Ustaz menyambung lagi: Suatu hari, ketika di hospital, seorang doktor menyoal pekerjaan saya. Apabila saya memberitahunya yang saya mengajar bahasa Arab, doktor itu berkata, "kamu ada yang saya tidak ada. Saya lebih faham (zuuq) baca terjemahan al-Quran dalam bahasa Inggeris berbanding dalam bahasa Arab (naskah asli al-Quran)"

Lalu, ustaz menjawab. "Kamu tidak berada dalam bidang ini. Yang penting kamu dalami bidang kamu. Perubatan. " Doktor itu sebenarnya seorang pakar.

Kamu ditanya tentang tanggungjawab yang tergalas di bahu, bukannya berapa banyak amal yang kamu lakukan. Bukanlah sebab amal yang banyak. Bukankah kita dimasukkan ke taman syurga kerana rahmat Allah. Allah pemilik segalanya dan berkuasa buat apa sahaja.

Harga syurga tidak murah.

Kamu. Kamu yang Allah letakkan sebagai seorang penuntu bahasa Arab, bagaimana kamu menggunakan kesempatan ini?

Sebab peperiksaan?
Sebab nanti boleh mengajar, kerja dapat duit?

Atau kamu sebenarnya belajar kerana ia membantu kamu memahami al-Quran.

Hm, teringat lagi ujaran ustaz: kamu baca buku, tetapi kamu tidak membacanya dengan betul. Kamu baca seorang diri, tidak peduli yang kamu baca betul atau salah. Harakat tidak betul. Bukankah salah satu harakat membaca makna yang berbeza.

Indahnya bahasa Arab kerana Allah jaga daripada dirosakkan. Ia bahasa Al-Quran. Kuasai bahasa Arab membawa jalan fahami al-Quran dan bacaan kitab terdahulu.

Jamilah Mohd Norddin
Pelajar Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab & Kesusateraan, (insya Allah)

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub