Skip to main content

Pendakian Nusaibah

3 Julai 2012

Ustaz Yasir melepaskan kami pulang lebih awal memandangkan ini kelas pertama. Syafakallah, ustaz. Semoga ustaz diberikan kesihatan yang terbaik.

"Maira, ada di bilik tak?"


Beberapa hari lepas saya telah berjanji untuk ke biliknya. Risau jika bertangguh lama kesempatan itu tiada lagi. Justeru, ada kesempatan hari ini terus saya menghantar pesanan singkat mengatakan yang saya mahu mendaki tangga Nusaibah yang digelar tangga batu Caves.

semput juga mahu menapak satu demi satu mata tangga yang tidak saya kira jumlahnya itu. Sementelah telah lama tidak mendakinya. Laju juga jantung saya berdegup sementara sampai di rantaian tangga terakhir.

"Fuh, sampai juga!"

Nusaibah. Mahalah yang letaknya di atas bukit yang punya tangga curam itu cuba saya jejak saban semester. Jika tidak ke bilik teman, memang tiada lagi kesempatan untuk saya menjejak mahalah orang lain. Alhamdulillah, Allah hadirkan kesempatan itu selalu. Ia suatu nikmat yang tidak dapat saya ceritakan. Ziarah yang kadang tiada apa yang dilakukan pun, sekadar menjengah bilik dan berbual-bual.

Humaira, terima kasih menerima saya sebagai tetamu semalam. Lama tidak saya berbicara banyak begitu. Maafkan semua kekurangan selama saya berada di sana.

Sahabat,
Senyummu mengundang cemburu di hati ini,
Manisnya senyum itu
Membunga mata melihat
Menari hariku bahagia.

Foto yang dirakam,
Jadikan ia kenangan
setelah dirimu meninggalkan taman ilmu dan budi ini

Terima kasih mengizinkan fotomu dirakam
Melayan kerenah temanmu ini.

Satu semester
sekali bertemu
sudah cukup. :)
Mengubat rindu.

Comments

maira said…
Terima kasih kerana sudi bertandang ke teratak nusaibah :) jarang-jarang orang sanggup untuk mendaki tangga tersebut. tahniah! anda bertuah!heee

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك