Skip to main content

Seuntai Kata Ternukil Lagi

Tempat:Teratak Gumbira 4.4
 Masa: 9.58 pagi
Tarikh: 2 Julai 2011
kata Lu'luah: Semua orang pulang bercuti

Tamatlah sudah imtihan nihaie semester pendek kali ini. Tanyakan kembali apa yang sudah belajar, menggeleng aku pantas. Ah, cepat aku mengalah. Cepat aku berkata tidak pada sesuatu yang aku tidak yakin. Senang aku menggerakkan kepala kiri dan kanan andai tidak mahu aku suarakan sesuatu.

Terlalu bergantung kepada suara dalam diri dan memilih kata untuk diucapkan mengundang padah sebenarnya. Terlalu selektif kata hingga kadang perkataan yang sebenarnya mahu diuraikan tidak menjadi sebaris kata yang terucap, hanya tersimpan dalam minda dan diri sendiri. Akhirnya ia menjadi nanah dan luka dalam diri sendiri. Bagaimana luka di jari nampak pada zahiri, dalam hati yang berkecamuk dan garis-garis luka tidak ada yang nampak, hanya dirasa secara maknawi.

Hampir sebulan tidak pulang setelah selesai kenduri di rumah. Tempat anak yang belum berkahwin sepatutnya di sisi ibubapa jika tiada perkara lain yang menghalang. Sengaja menyekat diri untuk tidak pulang. Tipu jika langsung tiada rindu melihat ayah, bermain dengan anak saudara. Tidak mengapa. Apa-apa yang berlaku bukankah suatu aturan?

Walaupun yang terlihat mungkin tidak seperti yang digambarkan.

Sudah. Bagaimana sebenarnya gerak jari yang mahu aku tuturkan kali ini.

Alhamdulillah. Selamat bercuti buat semua sahabat UIAM yang kembali ke kampung. Dua bulan itu lama bagi yang tahu menghargai.
Dua bulan boleh membosankan jika tidak merancang sebarang aktiviti.
Dua bulan .....

Sedikit hari akan masuk bulan Syaaban. Kemudiannya Ramadhan. Subhanallah...

Haha,.. Senang. Amat mudah untuk aku menulis dan terus menulis merapu macam benda di sini. Hakikatnya mungkin 1.1 tidak sampai apa yang tulis benar dengan kehidupan sebenar.

Perjalanan itu teramat panjang...
PANJANGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG.....

Sudah merapu.
Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك