Skip to main content

Maryam Insan Istimewa

Diri,
Lihatlah mulianya seorang Maryam,
Yang ditiup padanya roh seorang rasul mulia
Menahan derita ditohmah dihina
Maryam yakin rencana yang Esa

Bersendiri kerana nazar seorang isteri ‘Imran,
Mahu anak dikandung mengabdi pada yang Mencipta,
Nyata DIA punya rencana,
Anak yang dilahir seorang nisa’

Dijaga Nabi Zakaria di tempat mulia,
Mengasing diri demi mengabdi pada pemilik semesta,
Saban hari makanan tersedia,
Disedia ALLAH pemilik segala,
Zakaria mengerti Maryam seorang mulia.

Saat menjelma Jibril atas perintah Rab,
Memberi seorang anak bernama Isa,
Katanya suami dia belum punya,
ALLAH lebih hebat aturannya.

Sebagaimana Adam dicipta,
Jibril meniup rohul kudus pada dirinya,
Diketahui mayarakat mula mengata,
Maryam mengandung anak tanpa bapa.

Hibanya seorang Maryam,
Tanpa penguat tapi DIA ada ALLAH tempat meminta,

Maryam mengungsi ke desa gersang,
Mahu melahir anak terbilang,
Penyelamat Umat menyimpang.

Di bawah sepohon kurma,
Menahan sakit tidak terkata,
Tiada makanan ditambah derita,
ALLAH turunkan pertolongan tanda sayang-NYA.

Di bawah kakinya sungai mengalir,
Pohon tak berbuah digoncang,
Luruhlah kurma ranum pemberian ALLAH,
Memberi energi melawan lemah,
Saat melahir Isa yang amat dikasih,
Diteman ALLAH Maha Pengasih.

Perintah DIA Maryam diam dari berkata,
Diunjuk pada penduduk kota,
Bayi di dukungan yang akan bicara,
Sesungguhnya aku hamba ALLAH,
DIA memberiku Injil,
Dan menjadikan aku seorang Rasul.

Kisah Maryam seorang rasul bernama Isa,
Akan datang di Akhir zaman penyelamat kita,
Diangkat di sisi Azza Wa Jalla,
Menunggu masa turun ke dunia.

Secebis kisah bukan rekaan mahupun ciptaan,
Tercatat dalam al-Furqan,
Pelbagai surah dan ayat tersusun,
Umat Nabi Muhammad jadikan renungan.

Hayatilah kisah Maryam dalam kehidupan,
Kuatnya seorang Maryam menahan ujian,
Lantaran percaya pada Tuhan,
Dia yakin segala yang dijanjikan.

*Kisah Maryam ada diceritakan antaranya dalam surah ‘Ali ‘Imran, An-Nisa’... Kisah Maryam mungkin ada juga dalam ayat-ayat lain yang tak aku temui.... Marilah kita hayati kehidupan orang-orang hebat yang tercatat namanya dalam Al-Quran, ianya lebih mulia daripada kita hanya mengagung kisah artis cerai dan bercinta... Astagfirullah, YA ALLAH, hidupku di akhir zaman ini, jauhkanlah aku daripada azab dan seksamu...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك