Skip to main content

Orang Baik Itu Damai Hatinya.

Tagline Ustaz hasrizal: Erti Hidup pada Memberi
Aku harus sedar yang selama ini hati, lidah, akal dan anggota seluruhnya saling bekerjasama untuk menghidupkan sekujur tubuh yang Allah pinjamkan selama nadi masih berdetik dan jantung tetap menjalankan tugasnya tanpa henti. Tidak ia berhenti selagi belum hadir ketetapan yang sudah tertulis sejak Azali bahawa nafasku hanya takat ini.

Bersediakah aku sebenarnya untuk merasai saat itu?

Bukanlah itu persoalannya dan bukan itu yang mahu aku contengkan kali ini. Sekadar menurut aliran jemari sebagaimana selalu aku membiarkan jejari tidak runcing itu bergerak sambil akal dan hati cuba untuk terus mengatur kata. Tulisan yang menggantikan semua bicara yang tidak mampu aku luahkan dengan lisan yang sering bisu. Bagi aku, lebih baik diam daripada aku sering menyakitkan hati orang apabila aku bercakap banyak dan tingkah yang pelik-pelik keluar daripada jasad ini.

Aku sentiasa percaya dan yakin yang Allah berikan apa yang kita berikan kepada orang lain. Usaha kita hanyalah seciput untuk dibandingkan dengan anugerah yang Allah akan berikan kepada kita. Tidak kiralah ianya baik atau buruk. Kebaikan yang kita tabur, harumanlah yang kita dapat. Keburukan yang kita canang, busuknya menjadi teman kita sehari-hari.

Walaupun kebaikan besar tidak mampu kita lakukan, perkara baik yang kecil dan berterusan itukan yang lebih baik? Bukankah amal yang paling baik bukannya banyak tetapi hanya sekali namun kecil tetapi berterusan... Di manakah agaknya letaknya diri?

Tidak padan untuk aku melihat ke dalam diri orang lain, sedangkan apa yang ada dalam diri tidak aku teropong sepenuhnya lagi. Kehidupan aku sehari-hari, alhamdulillah, walau ada ketika hujan mencurah, mentari lebih banyak bersinar dan Allah sentiasa memberikan anugerah terbaik melebihi apa yang aku lakukan. Allah berikan yang terbaik dan semua yang kita mampu tanggung.

Ada sekali terasa mahu berhenti belajar dan putus asa dengan apa yang sedang aku lalui sekarang, namun Allah hadirkan teman yang menguatkan diri dan nasihat-nasihat yang membuatkan aku membatalkan keputusan itu. Ada ketika rasa mahu terduduk dengan sedikit ujian disebabkan kelalaian diri sendiri, namun Allah tetap tidak biarkan aku hanya sendiri. Kadang mungkin aku yang terasa sendiri sedangkan sentiasa ada manusia lain di sekeliling yang perihatin. Tidak wajar melihat apa yang terjadi seakan akan berakhirnya sebuah kehidupan dan terus gelap masa depan. Apabila tidak mampu melihat diri sendiri lagi, pandanglah sekeliling...

Bagaimana manusia lain bisa menahan kesakitan?
Bagaimana manusia lain mengatasi kegagalan?
Bagaimana manusia lain mencari rezeki halal dengan kemampuan terbatas?

Bagaimana?
Bagaimana?
Bagaimana?

Kehidupan di dunia ini bukan hanya ada kamu seorang namun manusia di sekelilingmu Allah hadirkan supaya kamu belajar dan mengambil pengajaran. Usah rasa sunyi walaupun kamu mungkin tidak suka bergaul dalam ramai. Usah terasa sepi walaupun jalanmu hanya sendiri..

Ingatlah bagaimana kecewanya hati... Allah ada.
Ingatlah walau sedalam mana sakitnya hati.. Allah sedia mendengar luahan.
Ingatlah walau kesakitan tidak mampu ditanggung... dosamu diampun sebanyak mana kesakitan itu.

Semuanya bukan sia-sia.

Sungguhlah orang baik tidak memikirkan perihal dirinya, hanya mahu membuat orang di sekelilingnya tersenyum.

~Walaupun tidak dapat aku buatkan mereka tersenyum, semoga aku bukan menjadi orang yang menyesal kerana mengabaikan semua hak orang lain. Walaupun aku tidak membalas percakapan kalian dan hanya membisu, ketahuilah... harapku hanya terbaik untuk kalian~

3.38p.m
Qamar Jamilah.
~Sesungguhnya takdir Allah itu yang terindah. Doakan novelku diterbitkan tahun ini, Insya Allah.~

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub