Skip to main content

Kisah Seorang Part-Timer Page 2

Tempat: ITD-FE-11
Masa: 5.28 p.m
Tarikh: 7 Julai 2011
kata Lu'luah: Selesai sudah dua hari.
-Bukan mahalah Hafsa-

Alhamdulillah. Terasa lancar memulakan kerja hari ini. Tidak banyak yang perlu kami selesaikan dan hanya satu blok yang didaki. Kepenatan semalam hilang sudah dan semakin ceria. Aku mula dekat dengan Riya, seorang yang seusia denganku dan kakak-kakak yang lain. Seronok juga dapat makan percuma ketika tengahari. :) alhamdulillah.

Ini rezeki aku. Nanti dapatlah aku bayar hutang bertampuk kepada pihak yang berkenaan. Okey. Topik lain.

Hari ini jam 8.30 aku menuruni tangga menuju mahalah Hafsa. Tempat pertama yang dituju ialah kafeteria untuk sarapan. Tenaga perlu dijana supaya aku tidak kelihatan langsung tidak bermaya seperti semalam. Kemudian tugas dijalankan seperti biasa dan aku tugasnya hanya mencatat.

Seronok.

Pagi di blok dan petang hanya berada dalam pejabat dna menyelesaikan laporan. Lebih seronok berada di luar sebenarnya kerana mengantuk pula apabila hanya duduk sahaja dalam bilik pejabat. Akhirnya jam 4.30 kami bergerak pulang..


Selesai hari kedua.

Sangat cepat masa berlalu.

Terasa pantas dan tidak terasa sudah Khamis. Tinggal esok satu hari lagi untuk bekerja... Sabtu untuk berehat. :)

Alhamdulillah.

Terima kasih, Allah...

Sesungguhnya Engkau memberi apa yang baik untuk hamba-Nya....

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك