Saya Suka Makan

Setelah makan kena juga beriadah. Lokasi: tasik titiwangsa
Kenangan yang tersimpul rapi pasti akan juga lenyap apabila tidak aku abadikan ia dengan tulisan. Sedang kisah semalam mudah sekali luput daripada ingatan. Kenangan berlalu dan aku terus menjadi perindu namun sering terlupa pada setiap kata dan bicara yang pernah terlontar dan terluah.

Semakin hari semakin mudah aku tersasar kenangan yang pernah tercipta. Perlunya aku terus dan terus menconteng, biar kelak aku perlukan ia, ada untuk aku imbau kembali. Semakin menginjak hari, semakin luput daripada ingatan. Namun mana bisa aku biarkan ianya benar terjadi.

Adakah aku yang tidak cuba untuk mengingat atau kapasiti memori hanya tinggal sedikit. Pemakanan yang aku hentam kromo makan apa sahaja yang diterima oleh badan antara sebabnya.

Menonton jemaah kolesterol tadi terasa diri juga tersindir. Kurus bukan alasan tiada penyakit. Jika pemakanan tidak terjaga, manakan badan mahu sihat. Bukankah Rasulullah pernah berpesan, "makan ketika lapar berhenti sebelum kenyang."

Ini tidak, selagi makanan ada depan mata semua dihentamnya sampai licin.

Makanan yang baik bukan hanya membentuk jasmani yang sihat, juga akal yang baik.

Kadang ingat, selalu terlupa juga... Jika dulu, masih aku ingat arwah mak akan sediakan susu dan halwa kundur setiap hari. Ketika mengikut arwah mak ke pasar malam, ini antara makanan yang perlu dibeli. Ketika tadika, setiap hari akan diberi makan kismis. Bukankah kismis juga makanan yang baik untuk minda.

Ya, ketika itu ingatan masih baik. semuanya lancar. Tidak seperti sekarang.

Makin bercampur aduk semua yang pernah aku makan menjadi darah daging.. Semuanya bukan hanya untuk badan, memberi kesan pada perkembangan minda juga. Banyak penyakit disebabkan makan banyak.

Bukan tidak ingat, selalu buat walaupun tahu, Maggi yang paling tidak berkhasiat masih dimakan dan terus dimakan. Makanan ringan yang entah apa-apa masih masuk dalam mulut. Semuanya aku makan selagi diterima badan.

Bagaimana tidak ingatan terjejas???

Ya, ada saham dalam makanan yang dimakan...

Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut