Skip to main content

..tak ada kerja namanya...

Dia masih belum sedar diri yang dia itu seorang pelajar yang tugasnya belajar. Kalaulah ayah dia tahu apa yang dia lakukan sebenarnya di kampus ini apakah agaknya yang ayah akan katakan? Bukanlah anakmu ini tidak mahu belajar tetapi perasaan itu secara tanpa sedar sudah jauh meninggalkan dirinya sendiri. Itu yang akan dia jawab apabila kelak ditanya ayah. Tetapi benarkah begitu? Hendak berdepan dengan ayah sahaja sudah terketar semua jemari inikan mahu menjawab apa yang disoal ayah.

Benarkah dalam semua kepahitan itu sebenarnya tersembunyi kemanisan? Manis yang hanya akan dikecap apabila kesabaran dalam diri ampuh. Kadangkala dia terasa seperti mahu berada dalam lena yang panjang dan melupakan semua yang terjadi. Namun dia sedar yang sebagai seorang manusia mana mungkin dia melarikan diri daripada sebuah tanggungjawab hakiki sebagai manusia. Mahu lari ke mana wahai kamu?

Perjalanan meniti kehidupan itu singkat untuk mengumpul bekal menemui Allah yang kamu kata kamu sayang. Benarkah dalam diri ada rasa sayang pada Allah? Soalkan kembali diri itu.

Entah!

Minggu ini penuh kesersabutan dan kekalutan. Diri terasa sedikit tidak terurus dengan dalam diri yang sentiasa memberontak hari-hari. Apabila dia ketawa maka terasa hilang sedikit semua benda yang bersarang namun apabila bersendiri semuanya datang menjengah. Semuanya seakan mahu menekan diri hinggakan dia lemas yang akhirnya membawa dia ke dalam lena yang panjang.

Kata cikgu, orang yang suka tidur untuk lupakan masalah lebih pendek umur namun apa yang dia peduli. Asal sahaja telinga tidak mendengar perkara yang dia tidak mahu dengar dan walaupun sebenarnya kadang lena itu seakan tidak beri makna, sekurangnya dirinya boleh melupakan semuanya.

Huhu.

Nota:
Kredit gambar: carian di google

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub