Skip to main content

:.Mencari Cahaya:.

Pasti ada cahaya di hujung gelita.

Hidup ini tidak akan selamanya diselabut awan mendung. Hanya perlu pasak keyakinan dalam diri yang segala yang terjadi baik atau buruk, gembira atau sedih semuanya Allah aturkan untuk kebaikan kita. Kita memberi apa yang boleh beri, walaupun susah untuk memberi sesuatu yang kita rasa sayang sedangkan itulah yang terbaik untuk kita hulurkan kepada orang lain. Percaya dan yakinlah, setiap diberi itu akan dibalas cuma jangan diminta balasan itu dan jangan berharap. Kita tidak tahu apa yang akan Allah berikan.

Kita lihat seseorang dengan sekali pandang kita boleh terus percaya kepadanya. Kita lihat seseorang boleh terus kita jatuh kasih kepada dia. Hanya dengan pandangan pertama sudah masuk dalam hati kita dan kita mudah untuk menerima dia sebagai kawan kita. Sedangkan dengan orang lain yang sudah lama kita kenal namun belum dapat untuk berbaik.

Hati yang kotor itu payah untuk menerima kebaikan. Usahkan mahu betulkan manusia lain, diri sendiri bengkok dan tidak mahu dibetulkan. Namun aku teringat kata-kata seseorang, kala beliau bercerita ada seorang bukan Islam memeluk Islam lalu berkata pada temannya yang lahir sebagai seorang Islam, mengapakah tidak pernah kamu ceritakan tentang Islam kepada aku?

Cahaya mana mungkin hadir tanpa kamu yang mencari sumbernya. Ketenangan tidak hadir jika aku gagal menghadirkan Allah dalam setiap perkataan. 

Maka, carilah.. Pasti kau bertemu cahaya walaupun terasa seluruh hidupmu makin gelap. Hanya dosa yang akan menggelapkan mata hati. 

Nota:
1. Kredit gambar: http://fc09.deviantart.net/fs70/f/2011/020/e/2/e2ab57c3974725871f26f2e8bc11e8fa-d37lzal.jpg
2.Ilmu itu cahaya, ia tidak meresap dalam jiwa yang banyak dosa.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub