Skip to main content

Durrah Nur Aqilah: Baik.

Hope for the best.
Definisi baik  dalam. Kata dan makna yang tidak dapat lagi aku selam maknanya. Sekalipun berkali-kali cuba untuk aku selam ke dalam lautan kata mencari makna BAIK, sungguh aku gagal.

Melihat orang baik, justeru teransang diri mahu menjadi baik juga. Sedangkan diri hanya sekujur jasad yang belum bisa malah sering gagal mengawal diri sendiri daripada melakukan perkara luar kawalan. Hati yang tentunya banyak tompok hitam hinggakan wajah sering berkabut tanpa warna. Sesungguhnya pencarian sebuah diri belum berakhir dan mana bisa berakhir selagi nyawa dan jasad bersatu.

Aku teringat kata-kata seseorang semalam. Baik untuk kita berlembut dengan diri namun apabila kita terlalu memaafkan diri sendiri boleh menjadikan kita payah untuk BERUBAH! Aku setuju sangat dengan kenyataan ini. Mungkin kerana pengalaman diri melalui situasi ini menjadikan aku terdiam beberapa saat! Ketika dia lafazkan kata itu, aku mahu ucap terima kasih! Terima kasih kerana buatkan aku tersedar yang mungkin akulah itu manusia yang terlalu berlembut dengan diri.

Dalam pergaulan kadang-kadang lewat juga batasnya apabila ketika itu aku mahu ungkapkan banyak perkara. Sampai tanpa sedar aku buatkan mereka terasa dan sakit hati dengan apa yang aku katakan. Mungkin ada ketika tulisan yang aku coretkan saban hari itu juga ada menyakitkan? Ya Allah, sungguh aku menulis mengikut perkiraan diri sendiri cuma. Menulis perkara yang sering aku gagal sampaikan dengn lisan.

Bukan tidak boleh bercakap namun aku sering tidak mahu bercakap! Aku takut tersalah cakap! Walaupun aku tahu yang apabila aku ada kalanya aku tidak boleh diam terutama ketika mereka bertanyakan aku soalan.  Aku tahu yang setiap soalan memerlukan jawapan hanya aku membiarkan jawapan hanya ada dalam diri tanpa mahu aku zahirkan pada dua ulas bibir. Aku selalu takut tersalah cakap!

Sebenarnya ketakutan yang ada dalam dirilah yang perlu dibuang supaya apa yang kamu lalui hari-hari penuh rasa kesyukuran.

Kamu kurang berdoa, sebab itu kamu payah untuk berubah!

Ya, itu penyelesaian paling ampuh! Keyakinan atau apa sahaja yang tebrina dalam diri adalah hasil doa yang terlafaz. kata-kata itu doa, perlakuan itu doa, solat itu doa. berharap yang terbaik itu doa.

Sudah! Berhenti kata yang dirimu tidak baik! Semua manusia baik!

Nota:
1.kredit gambar: http://fc07.deviantart.net/fs9/i/2006/343/f/1/pray_by_byshepherd.jpg

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub