Durrah Nur Aqilah: Baik.

Hope for the best.
Definisi baik  dalam. Kata dan makna yang tidak dapat lagi aku selam maknanya. Sekalipun berkali-kali cuba untuk aku selam ke dalam lautan kata mencari makna BAIK, sungguh aku gagal.

Melihat orang baik, justeru teransang diri mahu menjadi baik juga. Sedangkan diri hanya sekujur jasad yang belum bisa malah sering gagal mengawal diri sendiri daripada melakukan perkara luar kawalan. Hati yang tentunya banyak tompok hitam hinggakan wajah sering berkabut tanpa warna. Sesungguhnya pencarian sebuah diri belum berakhir dan mana bisa berakhir selagi nyawa dan jasad bersatu.

Aku teringat kata-kata seseorang semalam. Baik untuk kita berlembut dengan diri namun apabila kita terlalu memaafkan diri sendiri boleh menjadikan kita payah untuk BERUBAH! Aku setuju sangat dengan kenyataan ini. Mungkin kerana pengalaman diri melalui situasi ini menjadikan aku terdiam beberapa saat! Ketika dia lafazkan kata itu, aku mahu ucap terima kasih! Terima kasih kerana buatkan aku tersedar yang mungkin akulah itu manusia yang terlalu berlembut dengan diri.

Dalam pergaulan kadang-kadang lewat juga batasnya apabila ketika itu aku mahu ungkapkan banyak perkara. Sampai tanpa sedar aku buatkan mereka terasa dan sakit hati dengan apa yang aku katakan. Mungkin ada ketika tulisan yang aku coretkan saban hari itu juga ada menyakitkan? Ya Allah, sungguh aku menulis mengikut perkiraan diri sendiri cuma. Menulis perkara yang sering aku gagal sampaikan dengn lisan.

Bukan tidak boleh bercakap namun aku sering tidak mahu bercakap! Aku takut tersalah cakap! Walaupun aku tahu yang apabila aku ada kalanya aku tidak boleh diam terutama ketika mereka bertanyakan aku soalan.  Aku tahu yang setiap soalan memerlukan jawapan hanya aku membiarkan jawapan hanya ada dalam diri tanpa mahu aku zahirkan pada dua ulas bibir. Aku selalu takut tersalah cakap!

Sebenarnya ketakutan yang ada dalam dirilah yang perlu dibuang supaya apa yang kamu lalui hari-hari penuh rasa kesyukuran.

Kamu kurang berdoa, sebab itu kamu payah untuk berubah!

Ya, itu penyelesaian paling ampuh! Keyakinan atau apa sahaja yang tebrina dalam diri adalah hasil doa yang terlafaz. kata-kata itu doa, perlakuan itu doa, solat itu doa. berharap yang terbaik itu doa.

Sudah! Berhenti kata yang dirimu tidak baik! Semua manusia baik!

Nota:
1.kredit gambar: http://fc07.deviantart.net/fs9/i/2006/343/f/1/pray_by_byshepherd.jpg

Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut