Skip to main content

Durrah Nur Aqilah:.Andai Itu Aku:.

Harapan itu ada!
Pagi itu hening. Ada kabus terlihat daripada tingkap bilik. Bersemangatnya Durrah pagi ini mahu bertemu dengan empat sahabatnya. Lu'luah, Jamilah, Aqilah dan Miftah. Sungguh apabila dibuka mata sahaja sudah ternampak bayangan wajah empat orang sahabatnya itu. Usai Subuh segera dia mandi dan mengenakan pakaian sukan. Minum susu dan terus mengenakan tudung. Sedang suasana di luar masih gelap.

Senyum hingga ke telinga.

"Maaf, aku tak dapat datang."


"Maaf aku ada kerja."

Mesej singkat yang dihantar Aqilah dan Jamilah meruntuhkan perasaan itu. Namun Durrah faham situasi yang perlu dihadapi oleh sahabat-sahabatnya itu. Durrah buat-buat faham.

Akhirnya Durrah bergerak juga ke Tasik Edu. Mujur Lu'luah dan Miftah setuju untuk datang.

"Terima kasih kerana sudi datang." Durrah berbahasa.. Terharu dengan peerimaan dua orang sahabatnya. Melihat senyum mereka, hilang rasa sedih yang bermain dalam hati.

***
"Sahabat, maafkan jika selama kita berkawan aku ada buat salah dengan kalian. Lama benar kita tidak ketemu. Sungguh sebenarnya aku fikir mungkin hari ini hari terbaik untuk kita bertemu. Hari lain entah bila." Durrah bersuara.

Lu'luah dan Miftah tunduk. Dalam benak masing-masing terfikir tebiat apakah sahabat mereka seorang itu? Selama ini dia hanya diam. Hanya bersuara apabila dirasakan perlu. Seakan ada perkara besar yang mahu disampaikan.

"Rukun bersahabat itu sepatutnya saling memahami. Maafkan aku kerana jarang untuk memahami kalian. Aku lupa yang sahabat aku juga punya hak. Bukan hanya aku perlu penuhkan hak aku dengan diri sendiri. Aku lupa tanya khabar kalian. Aku tidak menyoal kesihatan kalian. Aku tidak pedulikan kata-kata kalian. Sungguh terasa aku banyak bersalah dengan kalian."

"Durrah, apa ini? Apa yang kamu merepek?" Lu'luah mencelah.

"Sebenarnya, tujuan aku mahu kita bertemu ni sebab aku mahu katakan sesuatu dengan kalian. Aku mahu kata yang lepas ini aku mungkin akan pergi jauh. Aku mahu melanjutkan pelajaran ke tempat lain. Ayah aku sudah uruskan." Durrah tunduk. Ada air yang ditahan daripada mengalir. Ada sebak bertamu dalam diri tanpa dipinta. Ada kata yang tidak terucap. 'Mungkin ini kali terakhir kita bertemu.' Hati Durrah mengucap perlahan.

Lu'luah da Miftah tersentak! Pegang erat jemari Durrah. Sunyi membungkus suasana.

"Tiada angin, tiada ribut, mengapa ini khabar yang perlu kami dengar?" Miftah bersuara perlahan.

"Aku sayang kalian. Tapi aku terpaksa." Durrah menjawab tenang.

Teratai yang segar di tasik Edu tidak mengundang ria lagi. Perkhabaran yang dibawa Durrah mencantas pagi yang sepatutnya diisi dengan kegembiraan setelah lama tidak bersua.
Suasana jadi kaku.

***

Kamu mahu tahu satu perkara? Tidak semua yang kita minta kita akan dapat. Kadang kita minta lain, kita dapat lain. Kita mahu lain, kita peroleh lain. Yang penting belajar untuk menerima.

Aku menonton cerita Hani malam Selasa lepas.

"Perlukah Hani biarkan mereka juga bersedih untuk Hani?"  Lebih kurang begitulah dialog yang Hani tuturkan ketika guru dan kawan-kawannya datang melawat. Dia nampak gembira dan tidak menunjukkan yang dia sakit.

Rabu malam khamis aku menonton Drama Ayoub. Ayoub yang hilang rasa sabarnya dengan sakit kerana termakan kata-kata Aidil. Benar, kata-kata yang diucap walaupun tidak kita percaya pasti aka terfikir juga dengan apa yang kita dengar.

Aku tidak mampu untuk bersuara lebih. Aku tidak pandai mahu ambil peduli orang lain. Ada masa aku mahu ambil tahu, namun apabila aku ada peluang itu, aku tidak peduli akan apakah perasaan orang yang ada depa aku.

Aku tahu, tidak semua perkara dapat kita ceritakan pada orang lain. Ada benda yang mahu kita simpan dalam hati supaya tidak sakitkan orang lain. Namun, ada takut kadang-kadang apabila perkara yang didiamkan itu mencetus kepada sesuatu yang tidak baik dan aku terlepas pandang.

Aku telah gagal menggunakan masa yang diberi.

Andai aku yang berada di tempat Hani itu, dapatkah aku bertahan senyum kepada orang lain? Menyembunyikan gelodak dan rasa dalam diri supaya yang terlihat oleh orang lain adalah kegembiraan, sedangkan dalam hati bertampuk rasa gerun dan takut pada hari esok. 

Kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk kitalah maka ujian pada kita semua tidak sama. 

Ah, memang aku tidak faham perasaan orang lain! Hati kayu!
Yang penting cuba!
***

Sesungguhnya dalam kita cuba memahami sesuatu, kadang kita lupa yang bukan hanya kita punya perasaan! Letakkan dirimu pada tempat orang lain dan belajarnya untuk memahami!

=)

Sekadar coretan,
4.15p.m@CC Safiyyah.
Doakan yang terbaik!

Nota: 
Kredit gambar1: http://fc05.deviantart.net/fs71/i/2009/357/e/8/__Hope___by_moroka323.jpg
Kredit gambar 2: http://browse.deviantart.com/?qh=&section=&q=rainbow#/d29e0o0

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub