02 July 2011

Seuntai Kata Ternukil Lagi

Tempat:Teratak Gumbira 4.4
 Masa: 9.58 pagi
Tarikh: 2 Julai 2011
kata Lu'luah: Semua orang pulang bercuti

Tamatlah sudah imtihan nihaie semester pendek kali ini. Tanyakan kembali apa yang sudah belajar, menggeleng aku pantas. Ah, cepat aku mengalah. Cepat aku berkata tidak pada sesuatu yang aku tidak yakin. Senang aku menggerakkan kepala kiri dan kanan andai tidak mahu aku suarakan sesuatu.

Terlalu bergantung kepada suara dalam diri dan memilih kata untuk diucapkan mengundang padah sebenarnya. Terlalu selektif kata hingga kadang perkataan yang sebenarnya mahu diuraikan tidak menjadi sebaris kata yang terucap, hanya tersimpan dalam minda dan diri sendiri. Akhirnya ia menjadi nanah dan luka dalam diri sendiri. Bagaimana luka di jari nampak pada zahiri, dalam hati yang berkecamuk dan garis-garis luka tidak ada yang nampak, hanya dirasa secara maknawi.

Hampir sebulan tidak pulang setelah selesai kenduri di rumah. Tempat anak yang belum berkahwin sepatutnya di sisi ibubapa jika tiada perkara lain yang menghalang. Sengaja menyekat diri untuk tidak pulang. Tipu jika langsung tiada rindu melihat ayah, bermain dengan anak saudara. Tidak mengapa. Apa-apa yang berlaku bukankah suatu aturan?

Walaupun yang terlihat mungkin tidak seperti yang digambarkan.

Sudah. Bagaimana sebenarnya gerak jari yang mahu aku tuturkan kali ini.

Alhamdulillah. Selamat bercuti buat semua sahabat UIAM yang kembali ke kampung. Dua bulan itu lama bagi yang tahu menghargai.
Dua bulan boleh membosankan jika tidak merancang sebarang aktiviti.
Dua bulan .....

Sedikit hari akan masuk bulan Syaaban. Kemudiannya Ramadhan. Subhanallah...

Haha,.. Senang. Amat mudah untuk aku menulis dan terus menulis merapu macam benda di sini. Hakikatnya mungkin 1.1 tidak sampai apa yang tulis benar dengan kehidupan sebenar.

Perjalanan itu teramat panjang...
PANJANGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG.....

Sudah merapu.
Wassalam.

No comments: