Skip to main content

Penulis Yang Disayang Tuhan


"...Lalu apa ibadahnya dalam menulis? Ibadahnya adalah meniatkannya kerana Allah. Meniatkan kita menghalang kerosakan dan menyebarkan kebenaran. Itulah jalan Dakwah dan itulah ibadah."     -Johari Salim: (m/s 338, Penulis yang disayang Tuhan, Bahruddin Bekri, PTS Publications)

Pernah kamu impikan sebuah buku teks yang ditulis dalam bentuk novel. Aku pernah impikan terjadi begitu ketika zaman sekolah dahulu hinggalah saat melihat tulisan berbentuk fakta dalam buku teks kursus yang aku ikuti. Tulisan panjang yang menyebabkan aku rasa mengantuk baca dan cepat mahu berhenti. Tidak seperti novel yang kita akan terasa mahu terus dan terus membacanya.

Namun novel yang dikarang oleh Bahruddin Bekri ini bukan hanya mahu menceritakan tentang kisah percintaan seperti yang banyak kita boleh beli novel dalam pasaran. Asal namanya novel ada watak lelaki perempuan yang akhirnya bercinta dan mungkin akhirnya berpisah atau berkahwin dan ada yang beranak pinak.

Tidak.

Lihat sahaja tajuknya. PENULIS YANG DISAYANG TUHAN. 

Ia tentang seseorang yang bernama Usamah, penulis yang sudah menghasilkan tiga buah buku. Buku pertamanya laku keras dan jualannya kencang namun hal sebaliknya berlaku pada buku kedua dan ketiga apabila novel tersebut dikritik oleh seorang pengkritik bernama Abu Penapi yang akhirnya nanti kita tahu beliau nama asalnya Johari Salim, penulis yang bertanggungjawab memberi tugasan kepada Usamah untuk melalui satu proses yang membuatnya kembali mahu menulis.

Cukup hanya itu ulasan aku tentang sinopsis. Bukan aku mahu mengulas tentang buku ini, sekadar berkongsi pengalaman aku membaca Penulis Yang Disayang Tuhan ini. Ia ada cerita dalam cerita. Tidak perlu baca daripada muka satu hingga akhir, malah boleh sahaja mahu mulakan daripada belakang, tengah, mengikut citarasa sendiri.

Ia seakan-akan buku panduan penulisan yang ditulis secara santai oleh Tuan Bahruddin Bekri hingga tidak menimbulkan rasa bosan di hati pembaca. Hanya mungkin ada kesilapan nama watak yang kita akan sedar, dan ada beberapa ayat yang tidak lengkap dalam novel ini. (mungkin tersalah taip dan terlepas pandang)

Apa sekalipun ia buku yang sangat bagus dan aku sebenarnya menganjurkan kalian membaca buku yang dikarang Tuan Behruddin Bekri walaupun mungkin ada mendapati ayatnya sedikit pelik dan susunan ayatnya seakan hanya ayat santai namun maknanya kaya... Kaya dengan pengajaran jika tidak sekadar membaca untuk hiburan semata.

Bacalah, kamu tahu apa isinya..

Sesungguhnya menulis boleh bawa ke syurga namun awas, ia boleh menyebabkan kamu masuk neraka.
Ingatlah bahawa keaiban kita ditutup selagi kita menutup keaiban orang lain.

Terima kasih buat Ibu kepada sahabart saya, ainul Salasiah dengan pembayaran buku ini ketika di Chowrasta tempohari...

Sekian, buat seketika.

(tarikh dibaca: 29 Julai 2011-1 Ogos 2011)

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub