Skip to main content

Balas.

Menanti itu seksa kok..
Tahun ini nampaknya aku hanya membalas ucapan raya dan tidak menghantar mesej mengucapkan salam aidilfitri atau ucapan-ucapan seumpama dengannya. Mungkin disebabkan zuuq raya kurang ada dalam diri, lalu kepada yang menghantar mesej dan rajin mengforward mesej salam aidilfitri kepada aku sama, syukran jazilan aku ucapkan dengan ingatan kalian kepada insan ini. Terima kasih, kalian.

Membalas mesej juga lambat-lambat kerana ketika bertandang ke rumah orang, aku tinggalkan telefon genggam itu di rumah dan rasa untuk balas mesej lambat datang. Bukannya ada orang mahu mesej sangat, jadi biarkan saya ia senyap-senyap dalam bilik-berkecah-macam-tongkang-pecah ini.

Perihal membalas mesej kadang aku sendiri tidak tahu kenapa ada ketika semacam malas bermesej jika mesej yang dihantar tidak bersambut. Ada ketika banyak songeh (ragam) juga aku andai mesej yang dihantar tidak bersambut dan akhirnya aku biarkan lama tidak berutus khabar atau bertanya apa-apa. Dia sunyi, aku mendiamkan diri. Dia layan, panjang pula aku berbual itu ini. =) Terima kasih yang sudi melayan mesej-mesej aku. Aku sangat menghargainya. :)

Tidak kisah. Aku langsung tidak kisah sebab aku juga jenis manusia yang mesej apabila ada keperluan, ditambah dengan mood aku ketika itu teringatkan teman-teman lalu mahu tahu khabar mereka selama bercuti dan top-up mengizinkan aku bermain mesej, maka senarai-senarai talian sahabat yang tersimpan dalam memori telefon akan aku tekan satu demi satu. Bukan selalu.

Pilihan kita,  untuk membalas atau tidak mesej yang diterima. Mungkin bagi kita mesej itu penting, lalu kita balas, dan mungkin kita rasa ianya tidak-ada-apa-apa hanya mesej biasa, lalu kita boleh sahaja abaikan dan buangkan dalam tong-sampah-telefon-genggam-kita.

Selesai.

Husnodzhon. Jika mesej tidak berbalas, bersangka baiklah.
Mungkin tiada kredit.
Mungkin dia sibuk.
Mungkin dia tidak mahu diganggu.
Mungkin dia tiada kata untuk membalas mesej.
Mungkin... Mungkin.. Mungkin...

Cuma jangan kata mungkin dia tidak ingat aku lagi.
Ini sudah bersangka buruk.
Walaupun payah, pujuklah hati untuk bersangka baik kepada sesiapa sahaja kerana natijahnya sangatlah baik berbanding jika kita bersangka buruk, ia merosakkan perasan diri dan menghilangkan rasa tenang dan damai.

Rasa di hati mungkin tidak dapat dipadam, namun biarkanlah ia hanya tertanam dalam diri, selagi bertahan, tunjukkan yang baik-baik sahaja agar damai hati.

Baik, sudah saya merapu-meraban pagi-pagi lagi dengan hal yang saya terfikir pagi ini. Mungkin bagi sesetengah orang membalas mesej itu tidakpenting, namun ia sama seperti kita tidak membalas percakapan orang yang sedang bercakap dengan kita. hihi.

Sudah.

Qamar Jamilah.
0624/2 Syawal 1432.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub