Skip to main content

Mencari Semula Kekuatan

Tidak ada manusia dalam dunia ini yang tidak diuji. Susah itu ujian, senang juga ujian yang mana setiap detik yang terjadi, setiap kejadian yang menimpa, setiap laku yang dibuat setiap masa ada perkiraannya. Allah Maha adil kepada setiap hamba-Nya.

Ya Allah, betapa sudah banyak salah lakuku sepanjang dua puluh dua tahun menjadi pengembara bermusafir di bumi. Betapa sering diri tidak sedar akan segala tanda-tanda dan amaran yang pernah kau tunjukkan bahawa aku bukannya muda lagi. Satu demi satu peristiwa yang pernah singgah dalam diari kehidupan seakan terus aku biarkan ia dibawa angin hingga aku seakan tidak tahu yang itu adalah satu 'tanda' yang mahu Kau tunjukkan kepadaku.

Allah bersama sangkaan aku kepada-Nya. Selama mana aku bersangka baik dengan Allah, insya Allah aku tahu langkahku masih berada di atas jalan yang Satu. Namun semakin hari, terasa makin samar jalan yang sedang aku lalui. Terasa kosong detik-detik yang dilalui tanpa berbekalkan hati yang suci.

Menonton "dalam mihrab cinta" kemudiannya "nur kasih the movie" bukan sekadar cerita yang aku cari. Betapa sesungguhnya perubahan tidak hadir sendiri tanpa dicari. Semakin kamu mahu berubah, seakan kuat kamu akan teruji dengan segala yang kamu kata. Apa yang pasti, kekuatan dalaman yang terjana daripada amalan yang terjaga dan hati yang baik membuatkan kamu selamat dan kuat untuk melakukan perubahan.

Kisah Adam hanya sebahagian daripada ramai manusia yang kuat hatinya setelah berubah dan tidak mahu berpatah semula ke zaman gelap.
Cerita Syamsul Hadi adalah sebuah sisi manusia yang tidak biarkan diri terus terjebak dengan kejahatan kerana sangkaan-Nya pada Allah itu terbaik.

Lalu, bagaimana dengan dirimu?

Tidak puaskah diberi sebuah keluarga bahagia yang menyayangi dirimu?
Tidak cukupkah diebri sahabat yang tidak lari ketika kamu berada dalam kesusahan apatah lagi ketika senangmu?

Pantas, apakah lagi yang kamu nanti?

Adakah mahu menanti sebuah turning point yang besar terjadi dalam hidup barulah kamu akan berubah? Hati itu dahulu yang perlu kamu ikhlaskan untuk berubah.

Lain-lain akan datang kemudian.

Hubungan dengan Allah kamu kena jaga apatah lagi hubungan sesama umat Nabi Muhammad. Tanggungjawab yang banyak kamu abaikan, bagaimanakah akan kamu jawab nanti?
Mata yang sering kamu pejamkan kepada kebenaran siapakah yang akan bertanggungjawab.

Allah...

Biar segelap mana masa lalu, berikan laluan untuk diri lakukan perubahan.

Tolonglah... bahawa sesungguhnya kamu kena ingat yang kehidupan pasti akan berakhir. Kena redha. Mesti bersedia.

Allah...

sebuah monolog,
Qamar Jamilah.
8 Ramadhan 1432/080811

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub