Skip to main content

Gilaplah Dirimu


Kemahiran memujuk, kelebihan dalam bidang penulisan, dan kemampuan berucap di depan khalayak merupakan bakat yang tidak dimiliki oleh individu secara semulajadi. Namun ini tidak bermakna kemahiran ini tidak dapat dipertingkatkan. Jika kita perhatikan situasi hari ini, ramai penulis yang bermula daripada sifar pengetahuan dalam bidang penulisan, namun kerana minat dan kesungguhan meningkatkan kemahiran dalam diri, menjadikan mereka antara yang terbilang dalam bidang ini.

Salah satu daripada langkah yang dapat diambil ialah dengan mengenali diri sendiri. Ramai yang menganggap mereka mengenali diri sendiri sedangkan realitinya tidak. Mereka mungkin tidak sedar akan bakat yang terpendam dalam diri masing-masing dan memandang diri serba kekurangan dan tidak memiliki apa-apa kelebihan. Sebagai misalan, kita perhatikan situasi ini. A tidak pernah berucap di depan umum dan amat gugup jika disuruh berucap. A akan mengelakkan diri jika disuruh berucap. Pada suatu hari, atas satu keperluan, A terpaksa berucap dan dia berjaya menyampaikan ucapan dengan baik. Situasi ini menunjukkan A sebenarnya tidak tahu bakat yang ada pada dirinya. Kepercayaan pada diri dan mencari kelebihan yang ada serta serta kekurangan pada diri dapat meningkatkan kemahiran interpersonal yang ada.

Langkah kedua yang boleh diambil ialah menjadi diri sendiri dan tidak dipengaruhi oleh persekitaran. Jangan terpengaruh oleh kata-kata daripada orang lain, kerana kita lebih tahu siapa kita. Untuk membentuk keyakinan pada kemampuan diri, keyakinan diri perlulah mantap dan tidak dipengaruhi oleh keadaan sekeliling. Sebagai contoh, individu itu boleh menghadiri kem-kem pembinaan jatidiri, atau kursus peningkatan interpersonal utuk meningkatkan kemahiran beerucap dan kemahiran berkomunikasi contohnya. Aktiviti dalam kumpulan terutamanya dapat membina keyakina untuk memberikan pendapat dan mencetuskan keberanian untuk berkongsi pendapat. Secara tidak langsung, aktiviti ini membentuk identiti diri tanpa terpengaruh oleh orang lain. Jadilah diri anda, nescaya anda akan bahagia.

Akhirnya, membaca adalah langkah yang tidak dapat tidak, mesti kita lakukan. Membaca bukan untuk menjadi ulat buku tetapi sebagai persediaan untuk menghadapi situasi yang tidak dijangka. Orang yang banyak membaca mampu memberikan pendapat secara spontan dan sentiasa segar dengan idea-idea baru. Seorang sasterawan, Dato A.Samad Said pernah berkata, maksudnya, pilihlah antara dua, berhabis duit untuk membeli ilmu, menghasilkan pengetahuan lebih baik daripada ada duit bertimbun tetapi dada kosong. Orang yang banyak membaca akan berani untuk berhadapan dengan sesiapa sahaja sedangkan orang yang tidak membaca selalunya kematian idea dan takut sekiranya dia dikerahkan untuk memberikan pendapat.

Sebagai kesimpulan, sebenarnya terdapat banyak langkah yang boleh dilakukan untuk meningkatkan kenahiran diri, asalkan diri sendiri berusaha untuk memperbaiki kekurangan pada diri. “Rom tidak dapat dibina dalam masa satu hari.” Kemahiran diri tidak dapat dibentuk dalam masa yang singkat tetapi memerlukan usaha yang berterusan dan kesungguhan yang jitu. Kemahiran yang digilap lebih baik daripada membiarkan bakat yang ada terpendam.

Isnin, 25 Februari 2008

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub