Skip to main content

TALK ON PALESTINE

Semalam aku berkesempatan menghadiri talk yang dianjurkan oleh Aqsa Society, Turkish society dan beberapa persatuan lagi... Talk yang berkisar tentang isu Palestin juga, namun berdasarkan dua persoalan utama.

1.Kenapa Israel serang Mavi Marmara yang mana dalamnya ada orang Turki?
2.Mengapa Turki yang menjadi sasaran dan bukan negara lain.

Mungkin subjek sejarah tidak banyak dan terlalu sedikit yang didalami aku sendiri.Namun sedikit sebanyak aku dapat juga mengikut isi yang diucap oleh penceramah semalam...

Kita harus ingat yang setelah Turki menjadi negara sekular setelah kejatuhan kerajaan Uthmaniyah. Turki adalah antara negara yang awal emngiktiraf Israel. Bermacam perkara yang telah mereka lakukan untuk menghilangkan Islam di Turki. Lama.. Hanya beberapa tahun ini Islam kembali nampak di Turki.

Maka, Zionis takut sokongan Turki meluntur setelah mereka mahu kembali kepada Islam. Dan kepimipinan di Turki yang sedar peluang mereka untuk menegakkan Islam hanya datang sekali dalam 100 tahun, mengambil peluang ini untuk membuat pembaharuan. Mereka cuba mengubah apa yang mampu.

Turki satu-satunya negara yanga da hubungan tentera dengan Israel. Mereka takut jika Turki berpaling tadah, lalu cuba mereka mencari jalan supaya Turki terlibat dalam kancah perang atau kekalutan. Maka, mereka akan leka.

Kerana itulah mereka menyerang Mavi MArmara. Bukannya untuk pertahankan diri tetapi sebuah rancangan... Rancangan yang sudah diaturkan.

Mengapa mereka serang dan memilih orang Turki?
Kerana mereka takut.

*Ada satu statement yang aku ingat penceramah ucapkan semalam... Kita tidak boleh bina semula kerajaan Uthmaniyah, namun kita boleh kembalikan semangat Uthmaniyah..

Allahu'alam..

Maaf kerana isi yang bercampur kerana aku hanya menulis kembali apa yang tercatat dalam nota.. Ingin tahu lebih lagi, tanyalah syeikh Gooogle atau buka buku sejarah.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub