Skip to main content

IMPIANA II

Tajuk: Impiana II
Pengarang: ain maisarah

Alhamdulillah, setelah menghabiskan pembacaan Chronicle 301 semester pertama, aku terus melangkah ke novel remaja seterusnya.. Impiana II. Aku berhajat menyudahkan bacaan Impiana II dalam satu malam namun disebabkan membaca sambil kepala sudah terlentuk atas bantal, aku yang terlena. Maka, pagi ini aku menyambung dan menyudahkan bacaan sebelum meneruskan lena sebentar.. Hm...

Setelah membaca Impiana, memang tertanya-tanya juga apakah nasib mereka yang terlibat dengan Syarikat Impiana ini. Nampaknya Ain Maisarah belum mahu menamatkan cerita apabila kini mereka mula mengetahui rahsia di balik syarikat Impiana. Malangnya, hanya ikan bilis yang ditangkap, sedangkan jerung sebenar masih berlegar-legar dalam lautan luas.

Ya, banyak juga ulangan dalam Impiana dalam Impiana II. Namun mungkin ini strategi Ain Maisarah supaya pembaca tidak lupa peristiwa yang terjadi kepada watak-watak..

Fasha sudah pulang dan bertudung.
Nana masuk penjara.
Farah sudah mendapat FaFa yang dikandungnya.
Shasha berusaha menolong rakan-rakannya.

Wah, banyak peristiwa yang terjadi antara mereka semua. Nampaknya selepas ini aku akan mengikuti perkembangan pelajar-pelajar Sekolah Seri Bangsar ini..

Kak ain, walaupun saya sudah tua, saya minta baca buku akak... Terbaiklah!!!

p/s: lepas ni kena cari Impiana III dan tunggu Impiana IV... Walaupun buku kanak-kanak aku suka. Nanti boleh wariskan kepada anak saudara yang sedang membesar.. hihi..

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...