Skip to main content

MENUTUP SUPAYA DITUTUP

Alkisahnya aku ini seorang yang suka bercerita tentang perkara yang aku tahu kepada teman sekamarku. Semua yang aku tahu tentang kawan aku akan aku ceritakan pada dia. Bagi aku, ia bukan satu kesalahan kerana dia adalah kawan rapatku.

Adakah salah jika aku ceritakan pada dia?

Perkataan seperti Ghibah, mengumpat dan seumpamanya biasa kita dengar. Tidak semua perkara perlu dan dapat kita ceritakan kepada orang lain. Ada ketikanya boleh mengundang dosa pula. Perkara yang letaknya pada status 'sulit dan persendirian' tidak wajar didedahkan kepada pihak ketiga biarpun kepada ayah dan mak kita sendiri. Kerana ada perkara yang tidak dapat dikongsi dengan orang lain.

Apa pula yang Jamilah mahu catatkan kali ini? Hm... Sekadar berkongsi rasa hati tentang status 'sulit dan persendirian' yang perlu kita jaga. Perkara yang susah adalah menjaga rahsia kerana mulut kita tidak dapat diselotep untuk tidak bercerita perkara yang kita tahu kepada orang lain.

Aku pernah terdengar orang berkata yang tidak pula aku tahu kesahihannya. Kalau pasangan yang akan berkahwin tidak perlu bercerita tentang sejarah lampau yang tidak perlu bakal suaminya tahu.. Supaya tidak wujud soal tidak selesa atau ungkit mengungkit pada masa hadapan. Ada perkara yang kita perlu tutup terutamanya yang berada di bawah status sulit dan persendirian.

Bukankah kita disuruh menutup kesilapan orang lain supaya keburukan kita tidak dijaja. Aku percaya tentang hal ini, kerana Allah bersama sangkaan hamba-Nya. Selagi kita jaga saudara kita Allah jaga diri kita. Tidak usah kita asyik bercerita tentang perkara 'sulit dan persendirian' kepada pihak ketiga.

Kadang-kadang hati manusia perlu diketuk supaya selalu supaya dia terjaga. Dan aku mengetuk hati sendiri supaya aku tidak terleka. Jamilah, kalau kamu buka cerita tentang orang lain, ada 10 orang bercerita tentang kamu dibelakang. Jagalah hati mereka di sekelilingmu dan jangan ceritakan apa yang kamu tahu tentang sahabatmu kepada yang tidak perlu.

Aku sudah biasa bermain dengan hati. Maka, jangan biarkan lagi hatimu merana kerana kamu membuatkan rakanmu tidak selesa... Tidak semua benda aku boleh cerita kepada semua walaupun mulut aku tidak dapat diselotep, tapi kamu kena ingat Jamilah... Kamu akan disoal setiap kata dan lakumu... Jangan masukkan yang tidak perlu dalam hidupmu.

Tutup mulut pada perkara yang tidak perlu, wahai Jamilah Mohd Norddin.


~Mulut aku kadang-kadang tidak dapat ditahan untuk bercerita. Sebab tu aku menulis entri ini.... Jangan! Jangan! JAngan! Takut makan diri, jamilah.~

Comments

aku rase kite patut cerita kisah2 lame kat pasangan.. kalau boleh sebelum berkahwin lgi.. bukan nak bukak belang, tpi just nak die tahu siapa kite y sebenar.. ~~jujur dalam perhubungan~~..;)
Cik Cumi said…
pernah dengar jugak, seelok2nya jgn dicerita pada pasangn kisah lampau. takut nanti diungkit pada masa depan...

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub