Skip to main content

Kelas Jahili 1

Kelas Jahili belum bermula secara rasminya. Hanya memanaskan enjin dan ustazah membawa kami pelajarnya kembali ke zaman Jahili. Zaman perantaraan sebelum kebangkitan Nabi Muhammad SAW sebagai utusan Allah. Zaman di mana mereka yang bukannya dipanggil Jahiliah kerana tidak pandai yang kita faham hari ini namun disebabkan mereka menolak kebenaran. Mereka ada yang beragama Nasrani, Yahudi dan lain-lain kepercayaan. Namun ditolak risalah yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW hanya disebabkan sikap.

Lalu berbuatlah mereka akan perihal yang mereka lakukan ketika itu. Menanam anak perempuan, minum arak, merenung nasib dan bermacam perangai yang boleh kita baca melalui buku kisah-kisah teladan dan syair yang dibaca.

Mengapa syair?

Ustazah telah membuatkan hatiku berbunga-bunga untuk mendalami syair. Kata ustazah, penyair itu seorang PEMERHATI. An observer. Dia lihat. Dia renung. Dia renung. Dia tulis. Dalam bentuk puisi atau kisah itu pilihan. Menggunakan nama orang itu sendiri atau dimasukkan dalam personaliti lain.

*Angguk kepala*

Benar sekali. Kata ustazah lagi, di situlah bahayanya juga seorang penyair, yang mana dia diam sahaja namun apa sahaja tentang kita, tentang apa yang dilihat mungkin tertulis dalam karyanya.

*angguk sekali lagi.*

Lalu, bagaimana untuk belajar syair? Kita tidak dapat belajar syair itu semata-mata melainkan kita turut melihat zaman mana syair itu ditulis, biah (suasana)nya, kehidupan pada zaman itu, siapa yang tulis, siapa yang baca, siapa yang mendengar dan bermacam elemen yang perlu diperhatikan jika benar-benar kita mahu belajar tentang syair... Memahami secara samberono membuatkan kita tidak faham apa-apa tentang apa yang dibaca..Membacanya juga ada cara... Lihat bagaimana syair itu dibaca, dan praktikkan.. Barulah syuur atau penghayatan itu akan hadir dalam diri.

*subhanallah*

Lalu perbicaraan ustazah disambung lagi...

“Mengapa di Zaman Jahiliah mereka menanam anak perempuan?” Ustazah berbicara/

“sebab mereka tak suka..” ada yang menyambut bicara ustazah.

“Saya bukan tanya.. Sabar. Saya belum lagi tanya. Sebenarnya ia disebabkan oleh hubbun syiddah. (suka sangat-sangat.) orang zaman itu tersangatlah suka kepada perempuan. Lihatlah di mana tinggal. Di sahara (padang pasir) nan kering kontang dan tiada air yang cukup.Kena selalu berpindah randah untuk meneruskan kehidupan. Lantas, dalam keadaan begini, mereka cepat marah dan nafsu meningkat. Bagi mereka, punya anak perempuan susah untuk diuruskan. Dalam masyarakat arab sebenar, hatta apabila suami dan isteri berjalan, lalu datnag kawan kepada si suami, isterinya akan berlalu ke tepi.”

“Mengapa? Jika tidak, si isteri apabila pulang ke rumah akan dibelasah kerana seolah-olah melayan lelaki lain. Bagi mereka isteri itu milik/hak suami. Milik iaitu hanya dia yang punya.”

“Penyelesaiannya, dibunuhlah anak perempuan itu kerana kelak apabila besar mungkin ada orang yang akan tidur dengan anak itu, ganggu anak itu... senang cerita bunuh dari awal.”

*astagfirullah*

Tidak habis di situ bicaranya...

“Orang Arab ini mereka suka kepada mubalaghah.. extremisme.. hiperbola. Lihat sahaja syair mereka, jika sesuatu itu cantik, dikatanya bulan... jika menarik.. matahari.. jika punya ilmu luas... laut, tidak dikatanya sungai atau kolam. Merekalah orang yang sanggup letupkan diri dengan mengikat bom di pinggang. Mereka orang nekad dan sangat berani.”

“Kita bukannya hidup dalam zaman itu. Lalu, syairlah yang memberitahu kita segalanya.. Tentang kehidupan zaman itu. Kita akan belajar tentang culture. Tentang budaya. Dengan apa kita belajar? Melalui syair yang ditulis ketika zaman itu.”

“Penyair itu dikatakan lidah qabilah, wartawan dan jurucakap bagi sesuatu qabilah. Bayangkan dalam kehidupan yang payah dan perlu selalu mereka berpindah randah, hadirlah seseorang yang boleh bercakap sesuatu yang hebat, yang tidak mereka dengar. Mereka ini sangat menghormati dan memuliakan penyair. Kata-kata penyair itu disampaikan daripada mulut ke mulut, cakap-cakap dan mereka percaya. Kata mereka, di balik seorang penyair itu ada jin yang mereka panggil syaitan. Bagi mereka hanya ada dua, samada mereka yang hebat itu syaair (penyair) atau sahir (tukang sihir.) Kerana itulah apabila Nabi Muhammad SAW hadir membaca al-Quran yang penuh mukjizat, mereka menuduh Nabi Muhammad SAW ahli sihir dan penyair.”

“Kita akan lihat bagaimana syair zaman Jahili sampai sekarang masih ada penyair yang terpengaruh dengan syair Jahili dan dijadikan sumber rujukan. Syair yang dikarang 1400 lebih tahun yang lalu... Hanya ada dalam bahasa Arab. Bahasa Melayu? Bahasa Inggeris?”

*Subhanallah*

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub