Skip to main content

Random Rant.

Harus berani bermimpi.
Berada dalam dunia mimpi adalah momen terindah apabila yang terlihat adalah yang cantik-cantik, yang muluk-muluk, yang menarik semuanya. Namun apabila diri berdiri dalam dunia realiti haruslah bersedia berdepan hakikat yang bernama kehidupan. Manis, masin, masam, pahit, semuanya teradun menjadi ramuan dalam kehidupan.

Lalu, mengapa harus kamu menjauhkan diri, menjarakkan dirimu dengan dunia realiti. Tidakkah kamu sedar yang hidupmu bersama-sama manusia di dunia sebenar bukannya dalam alam mimpimu itu. Keluarlah! Buangkan selimutmu dan lihat dunia sebenar yang apabila hitam kau pilih itulah jadinya dan andai warna pelangi yang corakkan kehidupanmu bahagia hadir mekar dalam jiwa. Ya, kehidupan kita bagaimana diri itulah yang memilih.

Banyak kali aku dimarah kerana tindakan nan satu itu. Melarikan diri dan menjarakkan diri supaya perihal sebenar tidak terlihat namun akhirnya hal menjadi makin payah dan susah. Allah. Terasa aman apabila tidak ada yang tahu apakah yang sedang dilakukan sekarang, bagaimanakah perasaan sekarang, namun akhirnya aku terperangkap dalam kesunyian kerana perbuatan sendiri.

Bukankah muslim itu bersaudara dan kekuatan terbina kerana kita bersaudara?

Titik.

Rapuan yang entah mana melelncongnya..

Terperasan aku sejak dua menjak ini gempa berlaku di mana-mana.. Setiap hari sana -sini dilaporkan ada berita tentang gempa bumi, banjir dan bermacam-macam bencana yang menimpa..

Kelahiran bayi makin meningkat namun selalu juga kita dengar semakin banyak kematian-kematian yang tidak terduga.. allah..

Engkaulah Yang Maha Mengetahui.
Dunia ini tidak mampu menanggung dosa penghuninya.
Aku yang hidup belum kembali ke jalan mula.
Mengenal diri yang makin menginjak usia.

=(

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub