Skip to main content

Nak Kahwen?

 
Seakan baru tersedar yang diri ini sebenarnya makin menginjak tua.
Zaman kanak-kanak sudah lama berlalu,
Zaman remaja makin meninggalkan diri,
Usia dewasa mula nampak dalam diri,
Walau perangai geraknya hanya berinci.

Baru tersedar usia makin menuju mati,
Adakah bekalnya nanti?
Anak yang soleh.
Ilmu yang bermanfaat.
Sedekah jariah yang pernah dilakukan.
Lalu, yang mana ada pada diri?

Anak?
Rasanya dalam fikiran masih jauh untuk fikir tentang sebua rumahtangga atau baitul muslim. Sungguh. Walaupun sudah ada dan makin ramai sahabat, sepupu yang dahulunya membesar bersama-sama dan kenalan yang menginjak dunia baru alam perkahwinan, aku belum terdetik untuk itu. Mungkin 'pernah' namun tidak lagi. Setelah aku terfikir yang bagaimana nanti lahirnya seorang zuriat yang menyalin perangai aku, aku seakan khuatir untuk walaupun hanya berfikir tentang alam perkahwinan. titik.

Beruntunglah mereka yang peroleh zuriat dalam usia muda. Anak adalah aset yang sangat berharga buat yang bernama ibu ayah.

Ilmu yang bermanfaat?
*tundukkan kepala dan fikir berulang kali*
Ilmu apakah yang pernah aku kongsikan dengan orang lain?
Apakah yang aku selalu kongsikan dengan orang lain?

Sedekah jariah?
*geleng kepala*

Lalu, adakah jika matiku Allah takdirkan tika ini, ada bekal yang dibawa bersama?
Atau dosa menghambat saban masa, menjadi beban di pundak pada hari Muka.
Tiadalah orang lain menanggung amalan orang lain...

Allah.

***




Alhamdulillah. Selamat sudah seorang sepupuku melangkah ke alam perkahwinan setelah beberapa bulan lalu kakakku bergelar isteri. Semoga kalian dikurniakan rumah tangga penuh aman harmoni dan penuh mawaddah dan rahmah...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub