Skip to main content

Durrah Nur Aqilah: Berani Bermimpi.


Aku tidak kuat dalam pencarian ini. Sering dan terus tersasar langkah kaki daripada arah sebenar perjalanan dalam mencari makna diri. Hati yang aku miliki terlalu kecil mungkin untuk kembali mengukir impi setinggi langit, merenung dalam-dalam hakikat kejadian diri dan berusaha mencari ‘bakat’ yang Allah telah bekalkan dalam diri ini. Benar. Hati yang kecil tidak membenarkan diri melangkah jauh ke dunia cita-cita yang aku impikan suatu dahulu.

Aku makin takut untuk bermimpi atau memandang jauh ke hadapan. Apa yang aku nampak adalah hari ini yang aku lalui. Hari ini penuh warna, esok kelabu, lusa putih, tulat hitam dan hari-hari seterusnya yang kadang aku sendiri tidak mampu menjangka itulah hari yang pernah aku lalui. Tidak seperti harihari mudaku yang penuh dengan semangat untuk memburu sebuah impian. *impian menjadi seorang penulis*

Pernah saat usiaku ranum 17 tahun yang dipanggil sweet 17 aku catatkan satu demi satu impian yang mahu aku capai untuk masa depan aku, dan kini sudah lima tahun berlalu, menjadikan aku seolah lupa pada impian nan satu itu. *penulis*

Pada orang lain, tentu mereka punya citra dan cita yang mahu dicapai dalam hidup. Makin besar hatinya, makin tinggi impinya, makin besar usahanya. Tentunya semuanya dilorong oleh pengharapan dan doa-doa yang tidak putus dalam meneruskan hari. Aku bahagia. Aku tumpang gembira melihat seorang demi seorang teman-temanku mencapai kejayaan dalam hidup dan kehidupan mereka. Aku tumpang senyum melihat kejayaan orang lain. Sampai bila? Sampai bilakah aku hanya menjadi pemerhati yang melihat daripada jauh dan belakang orang lain dan duduk jauh-jauh tanpa turut menyertai kejayaan itu? Sampai bilakah wahai diri?
Tidak salah gagal. Gagal berkali-kali dengan sebab yang sama tanpa mahu membetulkan keadaan itulah yang celaka. Mengapakah kamu hanya melihat kegagalan yang pernah kamu lalui seolah-olah hanya sebahagian kisah hidup yang perlu kamu harungi? Sedarkah kamu yang Allah tidak berikan kamu kegagalan melainkan untuk bangkit dan kembali berjuang melawan kegagalan itu. Tebuskan kegagalan dengan menjadi yang terbaik dalam kalangan yang terbaik.

Melihat orang lain tidak salah, namun cucilah karat dalam hati. Hati nan kotor menyukarkan diri untuk menerima ilmu yang mana kata Imam Syafei: Ilmu itu cahaya, dan cahaya tidak menembusi hati yang kotor. Lantas bagaimana ilmu akan melekat jika yang dimiliki oleh kamu ialah hati yang berkarat bertahun-tahun terbiar tanpa penjagaan yang sewajarnya. Di manakah kamu tinggalkan bahan pencuci yang dapat menyental hatimu biar kembali berkilat dan bisa cahaya ilmu masuk ke dalamnya?

Terasa jauh. Jauh benar aku tersasar.
Allah, lorongkan aku jalan.
Kembali ke jalan kebenaran.
Biar matiku kelak bukan hanya jasad tertanam namun amalan berjalan.
Usah terlalu asyik melihat diri orang lain.
Hingga lupa diri yang perlukan perhatian.
Hati yang perlukan belaian.
Sinar iman yang makin malap.
Allah, kembalikan hati itu..
Aku dambakan kasih-Mu Ya Allah,
Ingin aku teruskan kehidupan dengan suatu erti,
Memberi erti bukan hanya menyusahkan.
Memberi bukan hanya menerima.
Memberi bukan hanya melihat.

Kekok.KAKU. Kelam.
Ya Allah, jangan biarkan harimu suram oleh gelap dosa yang menutup cahaya daripada menembusi jiwaku. Dosa yang membuatkan aku terus dan terus menambah dosa. Ya Allah, berikan orang yang aku sayangi hidayah berterusan agar mereka terus beroleh keberkatan dalam hidup, mendapat kebahagiaan yang dicari dan mencapai segala kebaikan buat diri mereka.

*terdiam*

Lalai, alpa, lupa.





Ya Allah, lorongkan aku jalan menuju kebaikan.
Jagalah orang yang aku sayangi.
Ayah.
Mak.
Nenek.
Kakak-kakak.
Abang-abang.
Anak-anak saudara permata hati.
Sepupu-sepapat.
Ibu ayah saudara dan semua saudara jauh dan dekat.
Sahabat.
Teman.
Kawan.
Kenalan di dunia nyata dan mata.
Semua oang Islam.

Jauhkan kami daripada dua penyakit...
CINTA DUNIA.
TAKUT MATI.
Sesungguhnya orang beriman itu rindukan kematian kerana itulah permulaan kehidupan menuju Rabb...
Allah.



Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub