Skip to main content

Tawaran Menyertai Kembara Penulis Muda ke United Kingdom

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

*** Saya mula-mula melihat iklan ini  di page Alumni Penulis MPR. Saya salin sepenuhnya iklan ini daripada laman itbm
_________________________________________________________________________________


Tawaran Menyertai Kembara Penulis Muda ke United Kingdom

10 Mar 2013 - London, United Kingdom
Tawaran Menyertai Kembara Penulis Muda ke United Kingdom

SIARAN MEDIA 

TAWARAN MENYERTAI KEMBARA PENULIS MUDA KE UNITED KINGDOM

Program 
Kembara Penulis Muda Ke United Kingdom
Tarikh 
10-19 Mac 2013
Lokasi 
Sekitar Kota London, United Kingdom
Penganjur 
Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM) dan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA)
Latar Belakang 
Kembara Penulis Muda Ke United Kingdom yang akan diadakan pada Mac 2013 merupakan sebuah projek nasional bagi “membuka horizon minda” penulis muda melihat perkembangan dan situasi bidang penulisan serta kesusasteraan di dunia luar. Program ini penting bagi mengembangkan bakat penulisan melalui rakaman serta catatan yang diperoleh hasil daripada pandangan tentang kaedah serta apresiasi masyarakat luar terhadap bidang kebudayaan dan kesusasteraan.

Program ini akan dikendalikan oleh fasilitator yang dilantik oleh ITBM dan PENA, iaitu Encik Wan Ahmad Hulaimi bin Wan Mohd Ali atau juga dikenal sebagai Awang Goneng. Beliau yang menetap di London mempunyai pengalaman luas dalam bidang penulisan khususnya melalui penerbitan buku, media cetak dan juga media elektronik (blog).

Dalam program kembara penulis ini, peserta akan bergerak dari satu tempat ke tempat lain yang pastinya turut menggerakkan secara aktif pada fizikal dan minda. Pengembaraan ini akan menghidangkan pemandangan baharu; pemandangan baharu di hadapan peserta serta di dalam diri mereka. Secara tidak langsung, pengembaraan ini akan membuka kepada penerokaan kata-kata yang baharu – yang diharapkan akan mengubah diri peserta dari segi penglihatan, pemikiran, penulisan, dan perjalanan hidup.
Peserta Kembara 
Kaedah pemilihan peserta adalah seperti berikut:
-        Remaja warganegara Malaysia yang berusia antara 17-30 tahun.
-        Peserta terbuka kepada 10 orang penulis muda yang telah terbukti kemampuannya menghasilkan tulisan yang baik. Peserta boleh terdiri daripada penulis sastera dan penulis ilmiah atau biografi (puisi, cerpen, novel, dan umum). Tidak hanya terhad kepada penulis kreatif.
-        Pernah menghasilkan karya yang disiarkan dalam mana-mana penerbitan. Salinan karya yang tersiar itu perlu diberikan kepada pihak ITBM untuk penilaian.
-        Peserta mampu memberikan komitmen untuk menghasilkan karya penulisan dalam tempoh masa 12 bulan selepas menyertai projek kembara ini.
-        Perlu lulus ujian dan temu duga yang dijalankan oleh ITBM.
-        Terhad kepada 10 peserta yang ditanggung sepenuhnya pengangkutan (kapal terbang Kuala Lumpur-London-Kuala Lumpur), penginapan di London dan makan minum (tidak termasuk perbelanjaan duit saku).
Cara Permohonan 
-        Permohonan boleh dibuat dengan memuat turun borang permohonan di laman sesawang www.itbm.com.my. (klik format word) (klik format PDF)
-        Tarikh tutup permohonan Kembara Penulis Muda Ke United Kingdom pada 13 Februari 2013.

LATAR BELAKANG DIRI FASILITATOR KEMBARA PENULIS MUDA KE UNITED KINGDOM

WAN AHMAD HULAIMI BIN WAN MOHD ALI

Program Kembara Penulis Muda Ke United Kingdom akan dikendalikan sepenuhnya oleh Wan Ahmad Hulaimi bin Wan Mohd Ali atau juga dikenal sebagai Awang Goneng. Beliau yang kini menetap di London bermula sejak usia remaja untuk belajar di London School of Economics and Political Science (LSE) pada awal 1970-an.

Di LSE, Wan Hulaimi mengambil jurusan undang-undang dan pernah kembali bekerja di tanah air sebagai tutor di Fakulti Undang-Undang Universiti Malaya sebelum bertukar kerjaya menjadi wartawan, bermula sebagai penulis kanan di The New Straits Times yang kemudian berkhidmat dengan agensi berita Bernama. Pada tahun 1979, beliau kembali semula ke London dan terus menjadi penulis yang berpangkalan di sana.

Nama Awang Goneng diperkenalkan secara meluas melalui penulisannya di blog “Kecek-Kecek” yang berkongsi cerita tentang pengalaman masa kecilnya di Terengganu, keindahan kehidupan di negeri Pantai Timur, tentang perangai manusia, bahasa dan sosiobudayanya. Penulisannya itu berasaskan fakta-fakta yang diperoleh daripada memorinya serta hasil penyelidikan di beberapa perpustakaan dan arkib di London yang kebanyakannya begitu nostalgik.

Idea-idea Wan Hulaimi melalui tulisan di blog terbabit yang digarap dengan isi yang kukuh telah menarik perhatian penerbit antarabangsa, Monsoon Books, untuk didokumentasikan dalam bentuk buku yang berjudul Growing Up in Trengganu pada tahun 2007. Empat tahun kemudian, beliau tampil lagi dengan sebuah buku, A Map of Trengganu yang turut mendedahkan pembaca kepada sosiobudaya Terengganu selain bagi memahami dirinya yang sentiasa nostalgik kepada Terengganu – walaupun memilih untuk meneruskan hari-hari tuanya di England, jauh beribu-ribu batu dari pantai Terengganu yang cantik.

Selain dua buku terbabit yang merupakan hasil karyanya, Wan Hulaimi juga merupakan penterjemah buku Tun Razak: Jejak Bertapak Seorang Patriot (Tun Razak: Profile of a Patriot) tulisan Zainuddin Maidin. Buku Perangai Bergantung kepada Diri Sendiri tulisan Za'ba juga telah diterjemahkan oleh beliau kepada Habit of Self-Reliance.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub