Skip to main content

Perjalanan 2005-2009 :Catatan Dalam Kenangan

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

PERJALANAN PENULISAN JAMILAH

-Mac 2005- 'Vila Igauan' cerpen pertama aku yang tersiar di Dewan Siswa. Harapnya ia menjadi inspirasi untuk aku lebih berjaya pada masa hadapan.

-Mei 2005- dapat tawaran ke Minggu Penulis Remaja di Negeri Sembilan, Tak dapat menghadirkan diri kerana masa yang terlalu suntuk.

-Jun 2005- Sajak aku 'pesanan ibu padaku' tersiar. Semoga aku terus berkarya.

-catatan- Aku semakin bersemangat mencungkil bakat. Setakat ini telah terhasil 3 cerpen dan beberapa buah sajak... Mungkin belum bermutu.

-catatan- aku sedang berusaha mencipta karya-karya aku. Suatu hari nanti aku akan hantar kepada syarikat penerbitan. Suatu azam...

-3 September 2005- Cikgu Zaini 'cabar' aku hasilkan sebuah cerpen eksperimen tentang kehidupan tanpa wanita. Buktikan Jamilah boleh.
-nak pos puisi, harapnya akan tersiar.

- 1 November 2005- Sekarang aku hanya mengarang sajak. Cerpen? Baru dua yang tamat. Yang lain semuanya separuh jalan. jamilah, kalau nak berjaya perlu pengorbanan. Ingat apa matlamat kau...

7 Disember 2005- Komputer aku dah elok. Jadi, sekarang aku kembali menulis. Mungkin boleh hantar lagi pada syarikat penerbitan majalah. Bukannya apa, nak menambah pengalaman dan kualiti karya.Semoga aku berjaya.

18 Disember 2005- Terbantut lagi hasrat aku ingin berkarya. Komputer buat hal. Entah apa yang aku tekan, terus hitam... Dan tak dapat diselamatkan. Aku sedang bukukan sajak-sajak aku, senang nak merujuk.

17 Febuari 2006- Tiada kejayaan andai tiada usaha yang gigih. Alhamdulillah aku cetak semua karya yang aku simpan dalam disket. Alhamdulillah orang boleh terima 'bicara cinta' aku. Aku akan teruskan.

23-28 April 2006-Menghadiri Perkampungan Penulis Muda Kebangsaan 2006. Sangat bermanfaat. Moga-moga bakat ini akan dipertajamkan lagi, kena banya menulis.

22 Jun 2006- Hari ini aku mennag esei budi bahasa. dapat tempat ke-5. Sangat baik untuk permulaan, Amir dapat tempat pertama. Aku menerima hadih di Taman Budaya Negeri Pompong,Alor Star.
-Cuti kali ini ada juga aku menulis. Tak banyak pun.

November 2006- Kawan-kawan yang baca Ikmal-Szaza yang aku karang suruh sambung cerita tu. Insya Allah. Berdoalah apa yang aku lakukan semoga diiring redha-Mu. Bukan sekadar untuk memeperoleh nikmat dunia. Tempoh hari dapat hadiah komik, menang peraduan mengarang anjura pusat sumber sekolah. Cerpen aku setakat ini tak sampai sepuluh pun. Semoga apa yang aku uat mendapat barakahnya. AKu impikan untuk menjadi penulis yang dapat diterima, bukan aku, tapi karya aku. Aku tak lupa nasihat cikgu Zaini. Insya Allah.

11 Disember 2006- SPM dah tamat. Hajat di hati nak menaip, komputer tak ada. Apa nak buat, Terimalah seadanya. Sejak tamat SPM sudah dua buah cerpen aku siapkan. Inilah aktiviti aku, membaca novel, dengar radio... menulis. Novel dah tak ada idea tak terbantut. Tak pandai nak sambung. Seronok buat cerpen. Insya Allah lepas ni sajak pula. Nak luahkan apa ynag bergumpal dalam otak ni sebenarnya...Memang aku nak jadi penulis profilik, insya ALLAH...

23 Febuari 2007- Dah masuk tahun baru. Aku belum berkembang lagi. Ada masa aku seperti ingin berhenti daripda bergelutdengan pen dan kertas. namun terkenangkan harapan orang-orang yang nak melihat aku bangkit, aku gagahkan diri. Teguhkan hati. satu je kena buang. MALAS.

9 Mac 2007- Karya aku masih tak berubah. Masih di takuk lama. Nampak gayanya seperti semakin hari semakin kering idea. Patutlah apa yang aku dengar-dengar, nak pandai menulis, kena banyak membaca dan selalu menulis, barulah tajam mata pena tu.

10 April 2007Setelah dua tahun berlalu, Alhamdulillah tersiar sajak di Dewan sastera(Tunas Cipta) Dapat lagi RM 100. Semoga ini akan menjadi pendorong untuk aku lebih berusaha di masa depan.

28 Mei 2007- Dapat lagi RM 30, Tersiar dalam Fokus SPM April. Teruskan perjuangan wahai diri...

10 Ogos 2007-Alhamdulillah, otak dah mula bekerja untuk menghasilkan karya. Aku hantar sajak dan mulakan semula novel aku. Ini langkah pertama. jadi, aku kena belajar BI dan Arab betul-betul. Harapan ini perlu direalisasikan!!!

23 September 2007-Ada juga kau menghasilkan karya, alhamdulillah.

25 November-1 Disember 2007- Berpeluang menghadiri MPR, terlalu terharu dengan peluang ini dan saat -saat manis yang pasti tak akan dilupakan seumur hidup.... Ingat lagi semua dan amat rindukan wajah-wajah itu.

Penghujung Disember 2007-Dapat duit biasiswa, aku habiskan untuk membeli laptop terpakai, jadilah untuk aku menulis. Itu yang penting untuk aku, RM800, boleh untuk digunakan tapi tak canggih. Banyak jasa laptop ni, bantu aku hasilkan karya. Semoga jalan aku dipermudahkan...

Febuari 2008- Karya aku 'puisi buat walid' tersiar dalam Tunas Cipta 2008.Alhamdulillah, terima kasih Tuhan.

1 Jun 2008- Alhamdulillah tahun ini lebih banyak karya aku tersiar. Ya, jika menghantar adalah yang tersiar, kena konsisten, tanggungjawab sebagai mantan MPR perlu digalas, mereka menghabiskan banyak wang untuk melahirkan pelapis ini. Bulan April diDewan Siswa dan Fokus SPM. terbaru Dewan Sastera: Mahu atau Tidak... Murah rezeki aku, tapi kawan-kawan yang lain lebih prolifik. Kena hasilkan cerpen pula, baru lebih mantap. Sasaran aku tahun ni nak hantar karya tiap-tiap bulan... Insya Allah, dan banyakkan membaca supaya banyak idea nak menulis. Mungkin boleh mulakan cari bahan, cuba hasilkan cerpen yang disarankan cg Zaini tempoh hari...

22 Ogos 2008- Aku sedang berusaha menyiapkan cerpen untuk antologi MPR 2007... Doakan berjaya, hajat hati nak hantar dua-dua, cerpen dan sajak, harapnya berjaya... Tak tercapai juga nak menghasilkan novel, nak hantar karya tiap-tiap bulan, bukan disebabkan halangan pelajaran, Cuma aku yang tak pandai nak bahagikan masa sendiri... Sedih pun ada juga, tapi aku kena kuatkan diri, mereka boleh, mengapa Jamilah tak boleh, aku nak hantar juga esei tu, esok nak mula cari bahan, malam ni nak rangka, nak buat apa, kalau ada rezeki tak ke mana... sekurangnya aku perlu mencuba, Lama aku tinggalkan esei, buat penulisan kreatif je, kalau boelh nak kuasai banyak bidang, bukan kalau boleh, impian aku, nak kuasai banyak bidang penulisan... Amin, semoga Tuhan perkenankan dan ianya bukan sekadar anganan di kertas,,,,

3 Oktober 2008- Bulan September lalu sajak aku, ‘tinta untuk sahabat’ tersiar dalam Fokus SPM dan juga surat pembaca untuk Dewan Siswa. Dapat sebuah beg bercop DBP... Aku dah tak buat pun karya baru, 29 Ramadan lalu, aku ke Gombak ikuti Seminar penulisan, dapat semangat waktu tu je, terbang entah ke mana. Akhirnya cerpen aku tersiar di Remaja, sengaja aku menghantar ke situ. Tak salah kan? Itu kan lebih dekat dan remaja lebih suka baca... Sasaran kita juga kan remaja. Kukuhkan niat dan jika niat kau betul kau akan dapat apa kau nak. Target aku cuti ni akan ada juga cerpen atau sajak yang aku hasilkan. Insya ALLAH, biiznillah.

3 September 2009- hampir setahun aku tidak mencoret perkembangan penulisan aku. Alhamdulillah, dalam kesibukan dan keserabutan hari-hari aku, dapat juga aku menembusi majalah untuk tahun ini. Ada beberapa sajak, namun aku tak ingat. Sekarang sedang berusaha keras menghasilkan novel. Insya ALLAH.

***
# catatan ini adalah rakaman penulisan yang saya rakamkan. 2010 - 2012, sudah mula suam-suam kuku.

# 2013 : Saat itu (2005-2009), semangat membuak-buak untuk melihat penulisan sendiri. Tidak kisah tulis guna tangan, berlama-lama di perpustakaan, gunakan wang diberi untuk beli komputer terpakai.. Menulis perlukan motivasi dan dorongan dalam diri sendiri. Sedikit ketakutan dan 'khuatir apa orang kata' membantutkan penulisan. Dan alasan itu saya guna untuk diamkan diri. Melihat orang lain yang hebat, terasa diri sangat kecil. Akhirny saya hanya bebas berkongsi dalam blog yang pembacanya kecil. (blog inilah, saya tahu tidak ramai yang tahu mengenainya. Namun dalam diri ada azam, akan kembalikan yang hilang. Amin. Bukan tidak pernah cuba menyebar jala, mungkin tidak cukup baik umpannya dan tidak melekat. Paling utama, jangan ada putus asa.

Jamilah, senyum sokmo ya. :)


Comments

Tetamu Istimewa said…
Jangan cepat mengalah. Teruskan berusaha. Mengasah kembali bakat yang sudah ada. Saya menantikan karya Jamilah di media cetak pula. Semoga berjaya.
Tetamu Istimea,

semoga buah yang dinanti akan gugur. Terima kasih meniup semangat. Mana tahu aura penulis prolifik boleh memberi 'keberanian' kembali menebar jala untuk 2013
Tetamu Istimewa said…
Aura penulis prolifik? Huhuhu
Sememangnya Jamilah sudah ada bakat, cuma terhenti saja kan. Teruskan kembali.
Tetamu Istimewa,

Insya-Allah.
najihahusna said…

semangat kak, semangat !

selamat menebar dakwah dalam karya .
may Allah bless you :)
najihahusna,

terima kasih atas doanya. Untuk kamu juga, akak suka idea kedai buku tu.

:)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub