Skip to main content

Kisah i, ii, iii

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

kisah i, Norliyana Aqilah
Usai Zohor semalam, aku menapak ke rumah kakak yang letaknya sekampung denganku -Kampung Bukit Kabu-.

Aqilah: Acu, kad yang akak buat hari tu ada dalam Asuh. Kawan akak tunjuk di sekolah petang. Akak tak ada Asuh tu.

Acu: Oh, ye ke! Acu dah bulan tidak beli Asuh.

Dan yang terbaharu, aku hanya membeli ASUH Februari. Mungkin harus mencari edisi yang memuatkan karya anak saudaraku ini, buat disimpan kenang-kenangan. Kata ibunya, dia boleh menulis karangan bahasa Melayu. Aku suka memberi pinjam -acu sayang nak beri terus- buku untuk remaja untuk dibaca. Asal sahaja buku itu tidak terlalu tebal, jika tidak dia tidak terima.

Aqilah, Acu doakan akak terus membaca dan menulis. Tulis diari juga satu latihan. Siapa tahu nanti akak pula terbitkan buku sendiri. :)

Kisah ii: Muhammas Syauqi
Abang -panggilan aku kepada Muhammad Syauqi- mengajak aku menemaninya mandi kolam di belakang rumah. Becok mulutnya bercerita tentang memerang. Dia anak saudaraku yang menyukai binatang, dan petang semalam, kami menonton kisah haiwan liar hingga dia terlena.

Habis kisah memerang dia bertanya soalan yang buatkan aku garu kepala mahu jawab.

Ya, usia tujuh tahun, memang suka bertanya. Menyelongkar perkara baharu.

"Acu, nanti kalau kiamat, kolam ini pun hancur ke?"

"Nanti di mana kita nak duduk?"

"Nanti mati nanti hidup balik ke?"

Dan acu menjawab sekadar yang  Acu tahu. Ia bukan soalan mudah jika ditanya oleh seorang anak. Anak jujur yang mahukan jawapan yang diterima akalnya.

Abang, suatu hari nanti abang akan dapat jawapannya.

"Abang, hari ini abang belanja kawan abang tak?"

"Tak. Kalau kawan abang tak bawa duit abang belanja la. Abang beli makanan. Dia makan, abang makan juga."

"Kawan abang tak bawa duit pergi sekolah."

Abang, teruskanlah yang ini!

kisah iii: NorAina Syafiqah.
Anak comel lima tahun yang matanya sedikit sepet ini kadang manja, kadang sukar diterka emosinya. Dia sangat suka melihat tudung acu yang punya lapis. Akan diusik-usiknya, melihat. "Tak panas ke  tudung acu dua lapis."

Semalam, dia mula menyanyi lagu  a.e.i.o.u.
A, ayam: kiok.kiok.
E, emak, I ikan berenang,
O. otak yang pintar,
U ular membelit ..

Ah, acu tidak ingat pula lirik penuhnya.

Semoga besar nanti membesar jadi orang baik. :)

Aqilah, Syauqi, Syafiqah. Acu doakan kalian jadi anak soleh solehah, penyejuk hati ayah bonda. Nanti suatu hari kalian terbaca catatan acu ini, inilah yang kita bualkan semalam, seharian acu bersama kalian. Tiga permata hati acu, acu sayang kalian.

yang menulis,
acu jamilah

Comments

Anonymous said…
comel je acu dia (= allahumma amin . Moga semua mrnjadi yg soleh dan solehah ^^
aku-buka-robot,

semoga satu hari anak-anak saudara ini baca catatan acunya.

Amin.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub