Skip to main content

Lorong...

Dia sedang melorong jalan.
Semalam mendengar baca puisi di Experimental Hall bersama teman penulisan, Umairah Shafei . Kali kedua dalam hidup menyaksikan secara berdepan acara baca puisi setelah aku sendirian menonton baca Puisi Riong tahun lalu. Rasa teruja apabila semester ini seakan banyak aktiviti sastera (penulisan) yang dianjurkan di UIAM. Almaklumlah, sebagai sebuah universiti yang mana teras bahasanya bahasa Inggeris dan bahasa Arab, celah mana mahu mendapatkan acara sastera Melayu atau penulisan melainkan ada persatuan yang menganjurkan.

Terima kasih Poetry Club dan Mahalah Safiyyah.

Semalam ada Roslan Madun, Fedtri Yahya, Wani Ardy, Pendekar Bambu, Kak Eja (sayyidah Mu'izzah) Azree Ariffin dan beberapa pembaca puisi yang saya tidak kenal daripada kelab Deklamator Malaysia. Menarik!

Paling mengujakan ada banyak bahasa dan verstail.
Ada baca puisi.
Ada lagu puisi.
Ada baca puisi daripada rakyat Sri Lanka, Bangladesh,
Ada puisi arab yang dilantunkan Rakyat Palestin (ada seorang budak menangis mungkin disebabkan lantunan suara oleh pemuisi.. Tajuk puisinyanya "Marah"
Ada puisi english..
Ada puisi underground. (adakah genre ini??)

Alhamdulillah.
Kesimpulannya ia mengujakan.
Walaupun duduk di bangku dua daripada belakang aku senyum senang.
Rasa masuk dalam dunia lain.... Dunia penulisan yang aku rindu..

......
Khamis ini dapatkan varsiti ye... hihi... Pertama untuk 2011. Alhamdulillah.

Comments

Salam,
moga dunia penulisanmu membawa seribu makna..
menulis kerana-Nya dgn hati yg ikhlas krn-Nya,
moga dirimu sentiasa bahagia dlm ksh syg-Nya.
Srikandi permata,

Amin. amin. amin ya Allah.
Semoga Allah berikan istiqamah untuk kamu untuk terus menulis juga.

:)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub