PART PERTAMA. |
SERUMPUN THE SERIES... [siri 1.]-20.11.2011. anjuran ForTar
Syed Alwi al-Atas.
“Bergerak dahulu, di dalamnya pasti ada barakah. Dalam kegigihan (mujahadah) ada perubahan.”
*harus diketahui bahawa Forum Lingkaran Pena Indonesia sudah berusia 10 tahun manakala di Malaysia berusia tiga tahun.
*Tulisan haruslah yang memberi teladan kepada orang lain.
*Apakah target peribadi kamu?
Langkah mendapat tulisan yang baik.
- Baca banyak untuk dapatkan idea. PAKSA diri untuk baca
- Mengamati dan berfikir selalu untuk dapatkan idea. A. Samad Said selalu berada di tengah ramai untuk dapatkan idea. Mungkin juga melalui temubual, perbincangan dan sebagainya untuk mendapatkan pengetahuan mendalam.
- Tulis, tulis, tulis.
- Tulis dan tulis untuk mendapatkan kepuasan, bukan berhenti dengan hasil pertama.
- Hantar kepada khalayak.
Peraturan kepada penulis baru.
- Jangan mengharap penulisan yang terbaik pada percubaan pertama
- Jangan berhenti menulis sebelum buku pertama terbit.
Apabila sudah terbitkan...
- Usaha yang terbaik dan buat buku yang terbaik
- Rujuk nota nombor SATU.
Apakah yang diperlukan untuk menulis fiksyen.
1. Genre
2. Cerita
3. Watak
4. Sudut pandangan
5. Latar
6. Masalah dan penyelesaian
GENRE
· Apakah genre yang mahu ditulis.
· Love, horroe, mystery etc...
CERITA
· Cerita apa?
· Perlu ada cerita utama dan cerita sampingan.
· Apakah isi utama cerita?
· Dapatkan idea untuk keseluruhan cerita.
KRONOLOGI
· Mula-tengah-akhir
· Tengah-awal-tengah
· Tengah-awal-akhir (tenggelamnya kapal Van Der Wijck), rujuk surah Yusuf.
PLOT
- mendatar
- permulaan, konflik, klimaks, penyelesaia
- banyak konflik
WATAK
· - Antagonis dan protagonis
· - Adakah watak mendatar atau berubah sepanjang cerita?
· -Perlukan watak yang KUAT. Disukai pembaca.
· - Kuat + mencabar + unik+ada konflik = cerita menarik.
· - Buat biodata watak (ada umur, jantina, perwatakan, sifat, kebaikan, keburukan, latar belakang, fizikal)
SUDUT PANDANGAN
· Kata ganti diri pertama-saya
· Kata ganti diri kedua –kamu *jarang*
· Kata ganti diri ketiga –mereka, dia
LATAR
· Masa
· Tempat
· Masyarakat
(bermulalah dengan sesuatu yang dekat dengan penulis)
MASALAH & PENYELESAIAN
· Apakah masalah tokoh utama
· Bagaimanakah dia menghadapi masalah
· Cabaran sepanjang perjalanan
· Apakah solusinya
· Cerita tanpa masalah atau konflik ibarat makanan tanpa rasa
· Elakkan penyelesaian yang terlalu mudah.
Kesimpulan:
Paling penting dalam pembinaan cerita: cerita, watak &masalah.
Comments