Skip to main content

Bengkel Penulisan Dr Farhan Hadi & Fatimah Syarha

Jom menulis!
 Bulan lepas saya berpeluang menyertai bengkel yang dikendalikan oleh Ustazah Fatimah Syarha dan Dr Farhan Hadi. Suka untuk saya kongsikan dengan khalayak antara kandungan bengkel sebagai bacaan sendiri yang terbaca manuskrip bawah meja..

Sekadar nota-nota ringkas yang sempat dicatat. Saya gabungkan nota yang dicatat daripada butir bicara Dr Farhan Hadi dan Ustazah Fatimah Syarha.

MUKADIMAH
-pena untuk agama
-siapakah anda lima tahun lagi?
-Saya lebih hebat daripada mereka?
-Target buku.
-Motivasi atau usaha.
-optimis.
-Hayati surah al-Insyirah.
-tangkis bisikan negatif
-Menulis tidak semudah buka komputer dan on.
-mulakan hari ini walaupun dengan hanya sebaris ayat
-when you don’t give up you cannot failed.
-menulis sebagai bekal untuk bertemu Allah.
-doa, yakin, solehahkan diri
-penulis PEKA.
-untuk runtuhkan Jahiliah kena masuk dalam jahiliah.
Syarat untuk menjadi penulis.
-Faham Islam. [al-Quran dan Sunnah]. Apabila orang baca kita dapat pahala kerana menyebarkan kebaikan.
-berfikiran positif
-bersedia untuk bekerja keras [belanja & usaha]
-mengenali sesuatu melalui penulisan
Menjadi best seller di mata Allah [tulisan kita membekas di hati pembaca]

Mengapa Menulis
-minat?
–minat tanpa matlamat akhirnya jemu dan bosan
-minat tanpa motivasi dan kemahiran akhirnya berkarat.
-kerana duit? Ia mengecewakan.
*menulislah kerana ISLAM.

Tujuan Menulis.
-dakwah
-ubah masyarakat
-betulkan kefahaman
-hasil kekal dan luas.

Persiapan untuk menulis.
*fikir masalah dan sediakan penyelesaian.
*letakkan deria keenam pada nombor 1. [niat agar orang tauhidkan Allah]
*wawasan kena jauh.

Jenis-jenis karya.
-serius
-agama, sejarah, sosial
-evergreen
-lambat siap, perlu rujukan

-pop
-meleret
-kisah biasa
-cepat siap, tidak perlu rujukan.


Ciri-ciri karya Islami Kreatif.
-out of box
-promosi Allah wujud dan berkuasa
-selaras dengan al-Quran dan Hadith
-Tidak menimbulkan kesan psikologi untuk derhaka kepada Allah
-Tidak beri kemenangan moral kepada si pendosa.
-Tidak beri status rendah kepada Islam dan mengangkat agama lain.


PROSES PENULISAN.

^cetus idea.^
-bacaan
-keadaan sekeliling
-pengalaman
-gabungan fakta dan realiti
-cerita orang
-mimpi
-imaginasi.
-angkat daripada bahan kuliah

^memetakan idea (maping)^
-watak (pro/anta/pipih)
-perwatakan(luar/dalam) –aksi, tutur kata
-sinopsis (100-150 patah perkataan) @ ¾ A4.
-kronologi (mengikut urutan masa)
-latar (tempat & masa) –relate dengan karakter
-plot (sebab dan akibat)
-ending

^tulis^

^edit (makro [keseluruhan] + mikro [mikro])^

Bertemu lagi dalam catatan yang lain pula.. Selamat mengaplikasi dan semoga bermanfaat untuk saya dan yang membaca.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...