Skip to main content

Ziarah Mahabbah.

Setelah lebih lima tahun, bertemu akhirnya...
11 November 2011.
Seharian berpusing-pusing di sekitar Cheras. Masuk jalan sini, keluar jalan sana, belok kiri, belok kanan akhirnya saya sampai di Taman Ilmu dan Budi. Tidak terungkap rasa terima kasih kepada Marziah, Azreen dan teman-teman sahabat kepada Marziah, rakan sepersekolahanku.....

Kisahnya bermula 9 November 2011 apabila saya menelefon Marziah untuk bertandang ke rumahnya. Asalnya Sabtu saya akan ke Cheras namun akhirnya saya ditakdirkan ke sana pada hari Khamis, 10 November 2011. Cheras... destinasi yang akan saya lewati untuk bertemu Marziah, teman sejak di Sekolah menengah dan hanya bertemu beberapa kali kerana terserempak di Masjid Jamek. Semester ini, beliau telah datang melawat dan saya nekad untuk menziarahinya kembali. Alhamdulillah, Allah berikan ruang dan kesempatan itu.

Ziarah yang menimbulkan rasa rindu. Menumbuhkan rasa cinta dalam kejanggalan sikapku. Ya Allah, betapa apabila kita mendapat sesuatu setelah kita mencarinya lebih bermakna daripada kita menikmati sesuatu yang memang tersedia depan mata. Betapa beruntungnya Allah letakkan saya di sebuah universiti yang bernama Islamic Universiti dan majoritinya ialah Islam... Allah tidak letakkan saya dalam komuniti yang berbilang kaum, rencah hidupnya... Saya benar-benar selesa...

Ketika sampai di Institut Pendidikan Khas(IPIK) Cheras, kedengaran sayup di surau mengalunkan bacaan Yasin. Malam Jumaat, rutin kita membaca surah Yasin. Begitu ketika di rumahnya juga terdengar suara bacaan surah Yasin daripada masjid Zubair bin Awwan yang letaknya hanya beberapa langkah di rumah Marziah. Sayu... saya hanya meminggir di belakang, duduk di saf akhir dalam surau. Menunggu hingga solat Isyak.
11.11.2011. 
Paginya mengikut Marziah ke IPIK lagi untuk bacaan surah al-Ma’thurat. Suasananya benar mengingatkan aku surau al-Muttaqin SMKA Baling. Setelah itu, bersarapan di kedai makan sebelum kemudiannya saya mengikut Azreen ke Tasik Seri Permaisuri. Jalan-jalan dan pusing mengikut Azreen. Malam sebelumnya, sempat membelok ke HUKM... ,sekadar melihat-lihat.

Tasik Seri Permaisuri. Ya, tempat bernama tasik atau tempat berair menenangkan...
Malamnya mendengar perkongsian daripada Marziah di surau IPIK. Beliau memberi perkongsian tentang buku “Men from Mars and Women from Venus.” Ramai juga yang hadir.
Perempuan yang lebih teliti, cakapnya banyak berkias, suka berfikir walaupun ia perkara kecil, mudah terasa dan empati, suka meluah rasa dengan perkataan...

Sementara lelaki suka terus terang, fikirannya objektif, tak fikirkan snagat perasaan.....
Yang paling saya ingat:

“Jangan percaya cakap lelaki tetapi lihat pada apa yang dia lakukan.”

Bezanya wanita dan lelaki untuk saling melengkapi. Itulah kesimpulannya.

Pelukan hangat, sapaan mesra mereka, layanan baik kepada saya masih terasa. Ya Allah, betapa aku berada di tempat yang sangat selesa dan keadaan yang sangat tenang. Sangat-sangat tenang. Allah.
Seharian bersamanya. Melihat rutinnya.

Usai Isyak di surau IPIK buat kali terakhir dan dihantar Azreen pulang ke UIAM.... Terima kasih ya Allah hadirkan aku dengan pertemuan ini...

Pertemuan yang mengungkap memori, membangkit rindu. Cukupkah sekadar rindu?

Inilah kisah 11 November 2011 edisi saya. Pusing-pusing bandar Cheras seharian...

Di Tasik Seri Permaisuri... 







Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

Satu Hari Di Kedai Secret Recipe.

Ada dua sahabat bernama Da dan Lu’luah keluar outing ke JJ. Kononnya lu’luah mahu mencari sandal baru menggantikan sandalnya yang sudah mula mengeluarkan bunyi pelik. –menandakan akan tamat riwayat. Maka, setelah kelas koku, mereka bergerak keluar.. Misi: mencari sandal. (cerita lain) Kasut belum berjaya ditemui. Mereka melalui sebuah kedai kek bernama cafe Secret Recipe. “Jom kita makan kek nak?” Da memberi saranan dan Lu’luah hanya mengangguk. “Jom!” Mereka menuju ke Kedai secret Recipe yang menghidangkan pelbagai jenis kek yang tentunya sangat sedap. (huhu, benarkah semua sedap?) Mereka melihat kek-kek yang ada terpamer di situ. Ada berbentuk ladybird, gambar ultraman dan kek yang biasa kita lihat... “Akak, nak kek yang ini. Black Forest.” "Okey, makan atau bungkus." Da pandang Lu'luah. Lu'luah kata: "Makan." Setuju. Makan di cafe Secret Resipe. "Okey, duduk dulu." Malangnya Da dan Lu'luah kurang faham, lalu menuju ke kau