Skip to main content

Random Rant 7

Rasa bahagia sudah membersihkan kesan kedatangan monyet semalam. (perlukah aku tuliskan juga di sini?) haha. Yang penting aku puas. =)

Yeay!

Panjat tingkap.
Alihkan semula tilam ke tempat asal.
Turunkan loker makanan ke tempatnya.
Basuh cadar, langsir, selimut, dan semua tupperware serta bekas makanan.
Cuci tingkap kesan susu tepung yang dilarikan monyet.
Lap lantai.
Cuci kipas.

Cukup.

Rasa bahagia apabila semuanya kembali ke asal.
Cuma memang tingkap itu langsung tidak dibuka kini. Haha. Untuk keselamatan diri sendiri dan teman sebilik.

Seronok juga apabila kembali meletakkan tilam di tempatnya, aku tiada ruang lagi untuk berlena-lenaan sesuka hati.

BAHAGIA!

Bahagia itu tidak dapat diungkap dengan kata-kata kan. Sekali sekala aku melakukan kerja dengan sepenuh kudrat dan kesungguhan yang luar biasa.. Rasa puas apabila melangsaikannya.

Petang tadi, memaksa diri melakukan sesuatu hingga akhirnya malam itu ia berulang lagi, tanpa aku perlu paksakan diri. Melayan diri. Aku tidak pernah dan belum berasa yang aku sudha besar panjang dan dewasa. kematangan tidak terlihat dalam diri dan aku asyik manjakan diri.

Melayan diri sama seperti aku kanak-kanak. Aku masih budak hingusan yang mengambil keputusan dan ikut suka hati dan apabila mendengar apa yang dimesej kak su, aku hanya tersenyum dan menitiskan air mata setitik dua. Aku menerima kerana ia adalah hasil apa yang aku lakukan dan manusia serta insan lain langsung tidak bersalah. Diri akulah yang membuat hal dan akulah yang akan menanggung.

Kasihan ayah.

Tentu ayah sedih lagi dengan surat demi surat yang diterima dialamatkan kepada anaknya dan terkandung berita duka. Maafkan adik, sejak adik keluar sekolah, bukan kegembiraan yang adik beri. Hanya satu demi satu kisah duka tentang adik sampai kepada ayah. Ayah, bilakah detik manis seperti ketika adik naik ke pentas pada 2007 akan berulang?

Seakan ia mustahil.

Ayah, maafkan adik.
Kakak-kakak, maafkan adikmu ini.
Sahabat-sahabat, terima kasih kerana kalian menjadi penguat aku.

=)

Semua orang mahu berubah kan? Berperang untuk berubah seorang diri lebih payah. Melawan perasaan dalam diri sendiri perlukan kekuatan yang luar biasa. Sesungguhnya Allah sentiasa menghadirkan dan melihatkan pada aku apa yang aku mahu lihat. Tentang ini. Perihal itu.

Allah,
Engkaulah Yang Maha Mengetahui.

Aku memilih. Kehidupan yang sedang aku jalani adalah pilihan aku sendiri. Lalu, aku tidak boleh berpaling atau mengalah. Walaupun aku tidak sekuat, tidak sehebat, tidak setanding orang lain, aku tidak berminat bandingkan aku dengan sesiapa.

Allah beri pada aku setara dengan diri aku.
Hanya kadang mungkin aku yang kalah.
Aku yang lemah.
Aku yang cepat menyerah.




DAN AKU KINI TIDAK KISAH!





Pernah beberapa ketika, aku sering mahu menulis kalimah ini...
Bayangkan, suatu hari kamu mendapat panggilan. Seorang teman yang kamu sayang sudah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Sedangkan kamu lupa tanggungjawab kamu kepada dia. Kamu lupa saat dia perlukan kamu, kamu jauh. Kamu ingat semuanya sama seperti kamu. Kamu melayan orang sebagaimana kamu melayan diri kamu. Kamu lupa yang manusia berbeza. Kamu lupa Allah berikan sahabat untuk kamu belajar.

Waktu itu kamu menyesal.

Tiada guna.


Lalu, mengapa masih bazirkan masa yang ada???




EGOISTIK!!!!!!




Wassalam.
Sekian, inilah yang mahu aku tulis saat ini...
ITD.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub