Skip to main content

BERPERSATUAN

Aku sudah mendengar tentang perkara ini banyak kali. Tetapi semuanya ibarat mencurah angin ke daun keladi. Macam masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Sememangnya kehidupan sebagi mahasiswa memerlukan diri yang cekal dan berdikari. Jika tidak, tinggallah kamu di belakang, hanya menghabiskan pengajian tanpa dapat mengcungkil bakat atau memperbaiki diri sendiri dan orang lain.

Justeru, kehidupan selaku mahasiswa punya cabaran dan mehnah yang dilalui semua mahasiswa, cuma cara dan bilakah seseorang diuji yang membezakan. Allah tidak membebankan kita dengan sesuatu yang kita tidak mampu.

Aku teringat kata-kata seorang alumni UIAM bernama ustaz Hafiz... Beliau berkongsi beberapa cabaran yang dilalui mahasiswa.



PERTAMA:Cabaran Kehidupan Setelah Bekerja.
Jika kita di unviversiti malas mengambil bahagian dalam aktiviti, hanya kelas dan tidur di katil, maka lahirnya pekerja yang bekerja hanya untuk menunggu gaji hujung bulan. Jika dalam persatuan ada exco dan sekreteriat yang hanya mengarah dan tidak membuat kerja, begitulah dunia luar. Kehidupan dalam dunia kampus boleh menjadi cermin pada kehidupan kita kelak.

Jadi, carilah sempada diri. Terobos sempadan diri dan kejutkan gergasi malas yang sedang tidur dalam diri. Bangkit dan lakukan sesuatu kerana kita pemimpin masa depan.


KEDUA: Kemahiran atau Soft Skill
Arus kehidupan hari ini tidak hanya mementingkan A dalam slip peperiksaan namun apakah nilai tambah yang ada dalam diri seseorang mahasiswa. Tidak kiralah dalam bidang keusahawanan, penulisan, percakapan umum atau bidang lain. Semuanya menjadi bonus setelah graduasi kelak.

Saya percaya bahawa di unversiti punya banyak peluang dan ruang yang cukup untuk kita mencungkil bakat dan kelebihan yang Allah berikan. Ketahuilah bahawa setiap kita dilahirkan dengan BAKAT dan KELEBIHAN. Cuma perlu dicari.

KETIGA: Cinta Enta Enti.
Saya masih ingat ketika di tingkatan empat saya membaca entri tentang ini yang ditulis oleh Ustaz Maszlee Malik. Gejala ini boleh menjadi barah yang menyebabkan orang memandang serong kepada sosok-sosok yang terlibat dalam dunia dakwah. Mereka yang sepatutnya menjadi qudwah hasanah perlu bijak mengawal diri dan pergaulan.

Bukan bermakna jalan perlu tunduk tanah hingga terlanggar tiang! Namun Allah sudah gariskan batas antara lelaki dan perempuan. Saya sendiri kadang gagal terutama di alam maya.

Ketahuilah hai saudara saudariku, kalian sosok dakwah yang dipandang oleh bukan seorang namun ramai, terutama mereka yang mencari jalan pulang. Sedikit kita berbuat salah orang sudah nampak.

Sekian, banyak pula aku menconteng. Sekadar meluah apa yang mahu terbit daripada hati. Isi utama adalah kata-kata Ustaz Hafiz, namun penerangan adalah olahan saya sendiri.

Titik.

Comments

Jamilah said…
TUKIRAN,

salam dari Malaysia..

semoga dapat sesuatu daripada artikel yang dibaca..

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub