Skip to main content

Yang Pertama itu Niat

Bismillah, doaku semoga hari-hari kita yang dilalui ada ilmu baru yang dipelajari..

Diari bersidang hari ini dengan tema hadith, jadi aku mahu nukil dan kongsikan di sini sebuah hadith yang kita sama-sama maklum dan ramai sudah yang mengetahui lafaznya… Hadith pertama dalam hadith 40 karangan Imam Nawawi… hadith berkaitan dengan niat...
Menyebut tentang niat, kita tentu ingat kata-kata motivasi, anda adalah apa yang anda fikirkan! Baik dan positif pemikiran kita, baiklah natijahnya, namun jika hanya negatif, keputusannya juga begitu. Setiap amalan yang disertakan niat kerana ALLAH akan mendapat pahala manakala dalam solat dan amalan-amalan teras agama yang lain, jika terlupa niat, maknanya sia-sialah amalan itu.

((عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر ابن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى فمن كان هجرته إلى الله و رسوله فهجرته إلى الله ورسوله ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه))

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafs, Umar bin al-Khattab r.a katanya: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawasanya segala amalan itu adalah dengan niat dan setiap orang mendapat (pahala) berdasarkan apa yang dia niatkan. Sesiapa yang berhijrah kerana ALLAH dan Rasul-NYA, maka hijrahnya itu adalah bagi ALLAH dan Rasulnya. Sesiapa yang berhijrah kerana dunia yang akan diperolehinya atau kerana perempuan yang ingin dikahwininya, maka hijrahnya itu adalah kerana apa yang dia niatkan.”

Apakah sebabnya wurud –atau dilafazkan- hadith ini? Ada kisah seorang sahabat yang ingin berhijrah, tapi adalah kerana seorang perempuan yang mahu dinikahinya mensyaratkan beliau berhijrah untuk berkahwin dengannya... Imam at-Tabrani teelah meriwayatkan di dalam kitabnya al-Mu’jam al-Kabiir dengan rantaian perawinya yang thiqah, daripada Ibnu Mas’ud r.a beliau berkata: “Terdapat kalangan kami seorang lelaki yang meminang seorang perempuan yang dikenali dengan nama Ummu Qais. Perempuan tersebut enggan mengahwininya kecuali apabila lelaki tersebut berhijrah ke Madinah. Dia pun berhijrah dan mengahwini perempuan tersebut. Maka kami menamakannya sebagai penghijrah Ummu Qais.

Lihat, sejak zaman nabi, baginda amat menitik beratkan tentang niat. Niat adalah tunjang segala amalan dan penentu sama ada amalan kita diterima atau tidak. Maka, kita selaku umat yang sayangkan nabi –Allahumma salli ala muhammad- haruslah dan mesti mengamalkan sunnah ini. Mulakan setiap amalan dengan niat lillahi taala. Dia tahu apa yang terbaik untuk hambanya.

Ada pula yang bertanya, jika mahu buat maksiat bagaimana. Aku nak kawan dengan lelaki tu kerana ALLAH... Itu salah menggunakan niat namanya. Ingatlah jika itu yang terbit dari hari, hanyalah gangguan syaitan yang mahu menyesatkan!

Semoga hari kita lebih ceria dan diberkati apabila amalan kita bermula dengan niat kerana ALLAH.

Wallahu’alam.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub