Skip to main content

Desa Melambai [catatan 2]

 Aktiviti hujung semester: Angkat barang ke stor

Ini catatan pertama tentang kesukaan aku untuk pulang ke kampung. 

Jika manusia lain sibuk berbicara tentang peperiksaan dan ujian kehidupan, aku mahu mencoret tentang keterujaan seorang aku untuk pulang ke kampung. Walaupun sebenarnya bukanlah terlalu mahu pulang ke kampung, aku dengan penuh energi telah menjadi orang pertama yang menyimpan barang di stor blok. Qamar Lu'luah sudah kosong. Hanya yang tinggal barang untuk dibawa pulang dan untuk dipakai dalam tempoh waktu berbaki.

Sehari dua ini banyak perkara terjadi: kejutan demi kejutan yang sangat perlu kau perhatikan -kematian demi kematian orang di sekeliling kamu supaya kamu beringat- Satu persoalan yang sangat perlu aku ingat dan ingat: jika tiba waktu itu atas kamu, apakah persediaanmu?

Alhamdulillah, semangat untuk berkarya tercas semula. Selain blog aku jadikan tempat mencurah rasa dan rapuan, tenaga aku kembali untuk berani menghantar karya ke majalah. Tidak penting tersiar atau tidak, yang pasti berusaha untuk MENGHANTAR... Aku dapat semangat itu setelah melihat teman-teman MPR 2009 yang gigih berkarya. Saban bulan ada karya mantan 2009 menembusi pasaran, sedangkan aku yang lebih senior? Allah, berilah aku kekuatan dan keberanian...


Menanti 6.4.2010
3-4-2010
12:57p.m
Qamar Lu'luah

Comments

alifnunalif said…
jelesnya..dia nak balik dah..
wah naek tren..!!! balik elok2..

saynag j..

insyaAllah satu hari nanti nama jamilah norddin akan masyhur di pasaran..aku yakin itu..
Jamilah said…
alifnunalif...

Huuu... Sebenarnya tak pasti lagi pasal train tu.. hehe, J ikut kakak.. Cam tak jaid sebenarnya...

Sayang Ainul juga..

Amin.. Doakan. Semoga kita berjaya dalam apa jua bidang yang kita ceburi... Bukan kemahsyuran yang diimpi, tapi mahu berkongsi.. :)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك