Skip to main content

Catatan Hati Durrah Nur Aqilah: Bingkisan Buat Jamilah

Jamilah,
Kamu manusia yang ada potensi. Bukankah sudah berjuta-juta kali aku ulangkan kepada kamu. Mengapakah kamu tidak menggunakan kehidupan singkat yang Allah pinjamkan untuk memberi? Kamu begitu enak menerima sampai lupa memberi. 

Kamu perlu sedar yang kamu adalah pelarian yang memang sentiasa melarikan diri. jadi kamu kena buktikan yang kamu adalah palarian yang bukannya seperti pelarian haram. 

Jamilah,
Mungkin kamulah si kambing hitam yang senang dimakan serigala kerana tidak bersama-sama kambing-kambing putih lain. Seorang yang agak ketinggalan dalam banyak hal. Namun satu yang aku nak kamu ingat, setiap sesuatu tak terjadi tanpa hikmah. mengapa kamu nak menyesal, sedangkan bukankah dunia itu ada banayk warna, hanya kamu yang kena memilih catnya..

Jamilah,
Dalam melalui kehidupan mungkin kamu kata kamu melalui banyak pengalaman. TIDAK! Pengalaman kamu hanya sedikit dan tidak dapat kamu bandingkan dengan orang lain. Kamu melalui kehidupan seperti kamu tiada destinasi yang perlu kamu tuju..

Ingat, kamu hanyalah pengembara...

Jamilah,
kalaupun kamu jauh di mataku, janganlah kau lupa aku dalam doaku. Titipkan doa agar aku teguh dengan diri, dengan ISLAM... 

Nanti aku bicara lagi, memberimu secebis semangat..
Life goes on! Ganbate nee!

~Durrah Nur Aqilah~

Comments

ibunoor said…
Salam ziarah sis Jamilah...

Semoga sentiasa dilindungi Allah...ditenangkan hati dan ditajamkan pemikiran selalu...

Kita datang dan kita kembali juga kepadaNYA...maka kita juga tidak dapat lari dari dugaan dan cabaranNYA...
jamilah said…
ibunoor,

Terima kasih atas ziarah ibunoor...

Amin... Terima kasih atas doa ibunoor...

Ya, dugaanlah yang mematangkan kita.. :)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك